GeheugenvandeVU cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van GeheugenvandeVU te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van GeheugenvandeVU.

Bekijk het origineel

Zending.

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Zending.

5 minuten leestijd Arcering uitzetten

Achternltgan^.

EEN MISLUKT BETOOG.

VIL (Slot.)

Zagen we reeds hoe weinig steekhoudend ook de zoogenaamde overeenkomsten zijn, waaruit de waarheid of de voortreffelijkheid van het Boeddhisme moet blijken, even sterk komt dit uit in wat nu volgt.

De bewering b. v. dat ook Boeddha een Bergrede heeft gehouden zegt eigenlijk niets en is er een gelijk zoovele reeds vermelde. Immers hooggelegen plaatsen, waar het koel is, zijn in alle warme landen te allen tijd gebruikt als spreekplaatsen, te meer wijl men vandaar ook de meeste hoorders bereikte. De zaak is eigenlijk te eenvoudig om er nog van te spreken. Zoo is 't ook met de bewering dat het geopend worden der hemelen en de stem daaruit klinkende, ook in de Boeddhistische schriften zijn te vinden. Tot nog toe althans heefc niemand aangewezen waar.

Voorts beweert baron Hickey, dat de eerste discipelen van Jezus, ja Christus zelf eerst een volgeling was van Johannes den Dooper. In beide gevallen was het aantal discipelen in '. eerst vijf, later zestig. (? )

Ook hier blijkt weer hoe de tegenpartij zonder kennis oordeelt. Immers behalve de foutieve cijfers, weet men toch hoe Christus' dicipelen voor 't meerendeel niet .djn voortgekomen uit de »school van Johannes". Zij werden geroepen als eenvoudige visschers en bezig zijnde met hun arbeid of wel uit andere beroepen. Bovendien weet ook de eenvoudigste Bijbellezer, dat onze Heiland geen scholier was van Johannes, en deze laatste juist vlak daartegenover, er nooit aan dacht in Christus een ander dan zijn meerdere te zien, wien hij niet waardig was den schoenriem te ontbinden.

Beide, Jezus en Boeddha, deden wonderen zegt men. Doch het blijkt dat juist Boeddha altijd beslist ontkende dat hij eenige wóndermacht bezat. De wonderen hem toegeschreven zijn uitvindingen van later tijd. Het verhaal omtrent Boeddha's wandelen op het water b. v. is volstrekt niet gezaghebbend, en zou omschrijving behoeven wat tijd en plaats betreft. Omtrent de onnoozele bewering dat èn Boeddha èn Christus een voorgevoel van den dood hadden, kan alleen opgemerkt, dat dit ongeveer van alle menschen in zekeren zin waar is.

In het leven van Boeddha komt een geval voor, dat zeker schatrijk en stug hofbeambte Ambapali, Boeddha en zijn leerlingen ten eten vraagt. Nu begrijpt ieder hoe er onder de vele duizenden bekeerlingen tot het Boeddhisme ook zeer gevoeglijk iemand van hét hof kan zijn geweest, die, den meester willende eeren hem en de zijnen noodigde. Maar wat ter wereld geeft nu recht op dien grond te beweren dat naar dit verhaal dat des Evangelies is gevormd, dat Jezus bij een aanzienlijk man aanzat ?

Verder wordt gewezen op de zegepralende intochten in steden. Nu, als bedoeld wordt een intocht waarbij veel volks was, dan is zulks ongetwijfeld weder èn op onzen Heere èn op Boeddha van toepassing, C^Ihristus kwa/.n in 't midden eener groote schare te Jerich/) en te Jeruzalem. De Boeddhistische overlevering zegt, dat Boeddha eens werd gevolgd door r twaalfhonderd menschen, ja, dat koning Bimbarasa met 80, 000 volgelingen hem een bezoek bracht! Maar wat bewijst dit alles voor de bewering der tegenpartij ?

»De beide stelsels, " zegt baron Hickey, »waren van den aanvang af zendingsgodsdiensten."

Dit is ongetwijfeld waar, ja ook van nagenoeg alle godsdiensten o. a. het Mohamedanisme. Maar daaruit het besluit te trekken, dat de v/ijde verspreiding des Cliristendoms slechts uit zucht tot navolging is te verklaren is eenvoudig uitzinnig.

Hoe het te verklaren is dat Boeddha »de hongerigen voedde, " terwijl hij volgens de geschiedenis bedelde en den bedelzak droeg en ook nooit een wonder deed, is zeker meer dan zonder wonder kan worden verstaan.

e Hoe 't met deze besirijding van het Christendom, of liever verheffing van 't Boeddhisme toegaat, bewijze nog ten slotte dit:

Baron Hickey spreekt over de vraag, aan Christus gedaan aangaande den blindgeboorne: «Wie heeft er gezondigd: deze of zijn ouders? "

Dat bewijst, zegt de schrijver, dat zij bekend waren met de leer der zielsverhuizing (? ? ) en daaraan dachten. Zeker vernufug gevonden en als het zoo is, dan dient alleen nog opgemerkt hoe de joden van dien tijd, de zielsverhuising niet uit het Boeddhisme behoefden te leeren, maar tereclit konden, en veel gemakkelijker, bij de Grieken, en wel van de dagen van Pythagoras af.

De waarheid is, dat: i. deze zoogenaamde t paralellen of overeenkomsten niets bewijzen; 2. dat er niet meer overstemming is dan altijd bij daden als 't hier geldt wel moet voorkomen. (Men vergelijke b. v. slechts het leven van . twee veldheeren); 3. Dat als er navolging plaats vond het dan zeker geschiedde door het alles opnemend; steeds veranderend Boeddhisme.

Men maakt zich tot nog toe in de Christenheid geen recht denkbeeld van het gevaar dat dreigt. Er is een wijsgeerig heidensche richting, fel tegen het Christendom, die uit Britsch-.Indië met zijn honderden millioenen inwoners, de wapenen tegen de Zending en het Christendom richt. Reeds is aanknooping met Europa gezocht en verkregen. In Amerika zetelt reeds het Boedhisme; in enkele hoofdsteden van Europa heeft het bereids zijn tempels. Deze Aziatische wijsgeerige eeredienst is juist welkom, wijl hij de ergernis des kruises mist en het persoonlijke vernietigt, maar is dan ook beslist anti-christelijk.

Wel is herinnering noodig aan de waarschuwing der Schrift tegen de verleidende geesten. , We staan thans voor een zeer gevaarlijk verschijnsel, een herlevend en met gejuich ingehaald heidendom!

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van zondag 10 mei 1891

De Heraut | 4 Pagina's

Zending.

Bekijk de hele uitgave van zondag 10 mei 1891

De Heraut | 4 Pagina's