GeheugenvandeVU cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van GeheugenvandeVU te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van GeheugenvandeVU.

Bekijk het origineel

Buitenland

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Buitenland

5 minuten leestijd Arcering uitzetten

N.-Amerika. De Roomsche pers over het Hooger Onderwijs.

In De Wachter lazen we een resumé van hetgeen de Rooasche pe; s in de nieuwe wereld denkt over het hooger ondera'ijs dat aldaar gegeven wordt. In een Rjomsch blad werd betoogd, dat doordien men in de instellingen van 't Hooger Onderwijs de religie hee.ft weggelaten, de bestuurders machteloos staan tegenover de elementen die ontbindend werden. Naarmate iemand den Godsdienst overbooid werpt, ontdoet hij zich van zijn zedelijk karakter en neigt hij zich tot he' dierlijke in zijn bestaan. De jongste gebeurtenissen in Spar je en Frankrijk leveren hiervoor de duidelijkste bewijzen. Behalve het ontbreken van de religie, wordt iu de Ameiikaansche instellingen voor Hooger Onderwijs een ideaal aangekweekt, dat aller­ ' noodlottigste gevolgen heeft. De geest van he and is om spoedig rijk te worden. Dezelfde eest spoort den jongeling aan om naar middelen te zoeken, die hem spoedig geleerd maken. De merikaansche jongeling heeft een grondigen afkeer van het ; , blokken", hij heeft er geen tijd voor. Hoewel iemand op allerlei manieren in korten tijd rijk worden kan, zoo kan hij niet in korten tijd een Hoogeschool doorloopen, om dan voor den dag te komen als een geleerd, ontwikkeld man. Een degelijke ontwikkeling is de vrucht van jarenlange degelijke studie. Daarbij komt dat het stelsel van coeducation wordt gevolgd, namelijk dat jongens en meisjes te zamen dezelfde lessen volgen; dit stelsel is alleen op zijn plaats in het huisgezin; in een college is het een fout.

De democratiscl e geest is in Amerika overmatig ontwikkeld; hij is gekant tegen tucht, verzet zich tegen bet gezag, toch is het noodig dat ook aan de Hooge-scholen het gezag gehandhaafd wordt.

Ook gevoelen de Amerikanen zich aangetrok­ h ken tot het geheimzinnige. Getuige de menigte o van geheime genootschapen, die evenals een somber spookgestalte de natie onder hun vleu­ h gelen dekken en haar berooven van het licht, dat zij zoo noodig heeft tot gezonde zedelijke ontwikkeling. Trekken de geheime genootschap­ E pen de ouderen aan, voor den jongeling die een College bezoekt, zijn ze een ware betoovering; hij denkt dat hij door zijn Hd-zijn van een geheime broederschap zich stetk maakt tegenover het schoolgezag.

En tenslotte is de belangstelling van het volk in lichamelijke oefening tot een ziekte geworden. Energie en krachten, een beter doel waardig, worden daaraan opgeofferd. Volgende geslachten tot zichzelf gekomen, zullen ongetwijfeld dezen karaktertrek van het Amerikaansche volk een g der donkerste noemen. De schadelijke invloed van deze lichamelijke oefeningen op het onderwijs aan de Colleges is te zeer bekend om nog p bepaald daarop te wijzen. Alle ware vrienden S van het onderwijs erkennen, dat de College athletics een schadelijken invloed uitoefenen. Het geneesmiddel noemt het Roomsche blad: verander den geest van het Ameiikaansche volk, indien ge kunt, en men zal dan ook het Ameiikaansche College veranderen. Wij Katholieken zien de noodzakelijkheid in om de ver keerde invloeden zoo gering mogelijk temaken. Het is een reuzentaak. Wij strijden tegen bijna onoverkomelijke bezwaren, tegen de wereld, het vleesch en den duivel. Miar juist hierin ook ligt de reden van ons betrekkelijk succes en van ons eindelijk behoud op het gebied van het onderwijs.

De Wachter zegt, dat hij deze aitiek zonder voorbehoud onderschrijft. Hij staat nader bij de Roomschen dan bij hen, die heel het onderwijs z.g. neutraal weten te maken. „Het ongeloof wint veld". De vijanden van den Christus staan er op, dat hun wil geschiede, en zij krijgen vaak hun zin. In Chicago hebben nu weer de Joodsche Rab'oies een protest ingediend bij den Schoolboard tegen het zingen in de publieke school van liederen van meer of min Christelijk karakter. Zij zullen wellicht hun zin in dezen krijgen. En zoo zal eindelijk het laatste spoor van den Christelijken godsdienst in het onderwijs aan de publieke school moeten verdwijnen.

Maar zien dan de Christenen het niet in, dat de school, die ook de hunne is, een secteschool wordt van het ongeloof? Zullen de vijanden van God en zijn VVoord zeggen wat wel en wat niet aan de school geleerd zal worden? Hebben de burgers die aan God en zijn Christus trouw zwoeren, geen zeggenschap meer over de school? Diep bedroevend is het te zien, hoe de Christenen tegenover de eischen van het ongeloof het stilzwijgen bewaren. En de inrichtingen voor hooger onderwijs, waar het ongeloof den toon aangeeft, worden grootendeels geldelijk gesteund door mannen, die op den Christen naam voor zich prijs stellen. Voorwaar, de kinderen dezer eeuw zijn wijzer en getrouwer dan de kinderen des lichts".

Wij voor ons zouden liever zien, dat èn Roomschen èa Protestanten inzagen, dat zij in de eerste plaats zich moeten geroepen achten, tegenover de instellingen van hooger-en lager onderwijs, vrije scholen te stichten, naar de beginselen waaruit de ouders leven. Een vrije Universiteit op Gereformeerden grondslag zouden wij met vreugde begroeten. En wij meenen dat dit de beste manier zou zijn om den volksgeest om te zetten. Wellicht volgden dan de Roomschen en vele anderen, die er prijs op stellen dat het volk van Amerika niet aan ont kerstening worde prijsgegeven.

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van zondag 6 februari 1910

De Heraut | 4 Pagina's

Buitenland

Bekijk de hele uitgave van zondag 6 februari 1910

De Heraut | 4 Pagina's