Kleine luyden in ontwikkeling - pagina 250
De Vrije Universiteit en de Derde Wereld 1955-2005
de man met het koffertje
Dit blijkt wel vaker te gebeuren. Contacten van projectstaf in het veld met ‘Amsterdam’ lopen daardoor nogal eens stroef. Maar in dit geval zijn de fricties vruchtbaar. En zo breiden de projectwerkzaamheden zich na twee jaren uit met een meer intensieve nascholing voor leraren. Het programma bevat workshops voor leraren, waar ze allerlei praktisch werk uitvoeren en bediscussiëren. We helpen leraren bij het maken van werkschema’s en lesplannen. We hebben er lol in, we voelen dat we goed bezig zijn. Leraren bevestigen dat tijdens workshops. Daarom schrikken we als we in scholen gaan kijken. Er komt in de klas helemaal niks terecht van wat we met de leraren tijdens workshops bespreken en doen. Waarom niet?
Quizmaster Oranjebal – Namibië, 1994 “We noemen dit het fiasco-plaatje”, zegt de bezoeker uit Nederland. Het instant-project heeft hem gevraagd eens mee te brainstormen over nascholing van leraren in Namibië. Met een paar handgeschreven transparanten geeft de bezoeker aan wat, in de internationale context, de problemen met nascholing zijn, met terloops ook suggesties om die problemen te lijf te gaan. Het gaat erin als koek. “Ja, dit hadden we zelf ook wel kunnen bedenken”, hoor ik mijn Engelse collega naast me zeggen. De spijker op zijn kop, alleen hadden wij dat niet gedaan. Kern van het betoog is dat we bezig zijn om in een onduidelijke context een programma proberen te ontwikkelen zonder dat je systematisch kunt meten of het doet wat het moet doen. Een meer voorzichtige ontwikkeling van de interventie – met voorbeeldlesmateriaal en met een onderzoeksmatige ondersteuning daarvan – is dan de weg vooruit. Tijdens het bezoek van de gast uit Nederland vindt de viering van Koninginnedag plaats. De bezoeker treedt op als quizmaster bij het Oranjefeest. In een Windhoek’s café praat ik nog wat met hem na. Terugkomend op zijn nascholingspresentatie vraag ik de quizmaster hoe hij zich die aanpak voorstelt en hoe het materiaal concreet vorm kan krijgen. Het blijkt de eerste gedachtewisseling te zijn in een lange reeks van daarop volgende gesprekken. Uiteindelijk leiden die tot een proefschrift over materiaalontwikkeling ter ondersteuning van leraren in de klas13.
Kleine luyden in ontwikkeling; Perfect Service; pag 249
249
Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt
voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen,
vragen, informatie: contact.
Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing.
Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this
database. Terms of use.
Bekijk de hele uitgave van zaterdag 1 januari 2005
Historische Reeks | 363 Pagina's
Bekijk de hele uitgave van zaterdag 1 januari 2005
Historische Reeks | 363 Pagina's