GeheugenvandeVU cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van GeheugenvandeVU te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van GeheugenvandeVU.

Bekijk het origineel

Kleine luyden in ontwikkeling - pagina 164

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Kleine luyden in ontwikkeling - pagina 164

De Vrije Universiteit en de Derde Wereld 1955-2005

2 minuten leestijd Arcering uitzetten

een brugcursus in botswana

een brugcursus in botswana Om zich concreet te oriënteren op het gebied ‘basic science’, brengen dr. Piet Born (natuurkundige) en drs. Gerrit de Jager (scheikundige) medio 1976 een werkbezoek aan de Boleswa-landen. Ze treffen in Botswana directe voorbereidingen voor een project voor aankomende bètastudenten. Ze spreken met de docenten van de op dat gebied reeds bestaande korte cursus die zich vooral op de wiskunde richt. Maar de studenten hebben veel meer problemen, onder andere op het gebied van taalvaardigheden. Een van de redenen is dat Engels als voertaal in het onderwijs wordt gebruikt, terwijl Setswana hun moedertaal is. De studenten hebben bovendien veel te weinig praktische vaardigheden. Voor een goede voorbereiding op de universiteit moet dus een veel langere cursus worden georganiseerd. Omdat de ‘Faculty of Science’ veel te weinig studenten kan krijgen met voldoende eindexamenresultaten, moet de cursus het karakter dragen van een tweede kans. Met een goed resultaat in de brugcursus kan een student toegang krijgen tot de exacte faculteit, ook als de resultaten van zijn schoolexamen niet voldoen aan de formele ingangseisen.20 Het programma kan worden gegeven in de periode van negen maanden tussen het einde van het schooljaar (november) en het begin van het academische jaar (augustus). De selectie voor de brugcursus moet dan plaatsvinden in het najaar, lang voordat de eindexamenresultaten bekend zijn. Die situatie en het noodzakelijke tweedekanskarakter stellen hoge eisen aan de te hanteren selectie-instrumenten. De afdeling natuurkunde van de subfaculteit Natuurkunde, Wiskunde en Sterrenkunde aan de vu gaat ermee akkoord om het project inhoudelijk te dragen. Zij benoemt Born als projectverantwoordelijke en stelt een speciale Botswana-commissie in. De eerste projectdocumenten worden eind 1976 door de Nuffic voor financiering goedgekeurd, en daarmee kan het eerste project in het Boleswa-samenwerkingsprogramma van start gaan: de zogenaamde ‘pre-entry science course’ (pesc) in Botswana. Een programma van zes maanden voor 120 studenten in de vakken biologie, natuurkunde, scheikunde, Engels en studievaardigheden, en wiskunde. Medio 1976 breken in heel Zuid-Afrika onlusten uit en het dodental stijgt tot ver boven de duizend. De onrust is in Soweto begonnen met een scholierenprotest dat door de politie met geweld uiteen is gedre-

Kleine luyden in ontwikkeling; Perfect Service; pag 163

163

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van zaterdag 1 januari 2005

Historische Reeks | 363 Pagina's

Kleine luyden in ontwikkeling - pagina 164

Bekijk de hele uitgave van zaterdag 1 januari 2005

Historische Reeks | 363 Pagina's