GeheugenvandeVU cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van GeheugenvandeVU te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van GeheugenvandeVU.

Bekijk het origineel

Kleine luyden in ontwikkeling - pagina 334

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Kleine luyden in ontwikkeling - pagina 334

De Vrije Universiteit en de Derde Wereld 1955-2005

2 minuten leestijd Arcering uitzetten

noten 21. Karel Roskam, Zuid-Afrika: de toekomst begon gisteren (Utrecht/Antwerpen 1981), 94. 22. Archief vu (cis), Notes meeting 22-12-1976 between dr. Setidisho (University College of Botswana), staff of vu-Physics Department (P. Born, G. de Jager, J. Rethmeier, G. D. Thijs), and staff of icco (N. van der Stoep, C. van der Poort, T. Draaisma, R. Steenwijk, J. Bos). 23. Archief vu (cis), Setidisho aan icco (ongedateerd), Bureau Buitenland-stuk no. 416, 3-2-1977. 24. Archief vu (cis), Van der Poort/icco aan Setidisho, 17-2-197, meldt indiening voorstel bij dgis. 25. Archief vu (cis), Outline for a Plan of Operations. pesc-Botswana, 1977, 1. 26. Archief vu (cis), Plan of Operations, pesc-ucb, 1982-1986, 1. ucb staat voor University College of Botswana. 27. Percentage Batswana leraren in exacte vakken in bovenbouw van de middelbare school steeg van 10% in 1977 tot 25% in 1992. Die stijging lijkt niet veel, maar het schoolsysteem is in die periode enorm uitgebreid: totaal aantal O-level kandidaten steeg van circa 800 tot meer dan 6.000. Bron: Nganunu, ‘School environment in Botswana’, in: M. Cantrell, W. Kouwenhoven, T. Mokoena, en G. D. Thijs, Bridging School and University: The Pre-Entry Science Course at the University of Botswana (Amsterdam 1993), 5, 11. 28. Henk Frencken, Voor de klas in Zimbabwe (1988), 77. 29. Het ’community scheme’ in Botswana – onder de naam Tirelo Setshaba – is in de eerste jaren (1980-1986) vrijwillig; vanaf 1987 is het verplicht voor alle schoolverlaters. Bij deze sociale dienstplicht worden de studenten ook ingezet om les te geven in het basisonderwijs. 30. Observatie van drs. Jon Ruijmschoot, die van 1987-1993 docent natuurkunde in de ‘Lesotho Science Pre-Entry Course’ was, en vanaf 1990 ook lespec-teamleider. Het practicum met de tijdtikkers dat hij beschrijft heeft exact dezelfde opzet en sfeer als het vergelijkbare practicum in de pre-entry science cursus in Botswana. Het aantal opstellingen (15) dat Ruimschoot in zijn oorspronkelijke stukje noemt, is naar de Botswana-situatie (10) omgezet. Bron: e-mail J. M. Ruijmschoot 13-10-2004. 31. Jan Deurwaarder,’Selection of students’, in: Cantrell, Bridging school and university (1993), 169-196. 32. ‘Pre-entry science support project’ (press) loopt van 1988-1991. 33. ‘In-service education and training project´ (inset) loopt van 19891999. 34. Botswana General Certificate for Secondary Education (bgcse). 35. Wieby Altink, ‘Selectie voor hoger onderwijs in ontwikkelingslanden’, proefschrift vu (Amsterdam 1988). Dit onderzoek en andere promotieonder-

Kleine luyden in ontwikkeling; Perfect Service; pag 333

333

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van zaterdag 1 januari 2005

Historische Reeks | 363 Pagina's

Kleine luyden in ontwikkeling - pagina 334

Bekijk de hele uitgave van zaterdag 1 januari 2005

Historische Reeks | 363 Pagina's