GeheugenvandeVU cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van GeheugenvandeVU te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van GeheugenvandeVU.

Bekijk het origineel

Bijzondere chemie?! - pagina 125

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Bijzondere chemie?! - pagina 125

75 jaar scheikunde aan de Vrije Universiteit

2 minuten leestijd Arcering uitzetten

DE V E R K O R T I N G ,

V E R S C H O O LS I N G E N

VERNIEUWING

ke facetten van industriële taken. Het tweede bijvak zou deze mogelijkheden echter wel bieden. Behalve de stroomlijning van het nieuwe studieprogramma waren inderdaad didactische verbeteringen en 'versnelde vorming van de student' (onder andere ook door een intensievere studiebegeleiding) pijlers van de zojuist geopende brug. Het probleem van het tekort aan wiskunde voor de fysisch-chemische en theoretische richting werd door de Subfaculteit Scheikunde erkend en bleef een punt van voortdurende aandacht. Los gaf toe dat het nieuwe programma geen totale revolutie was tegenover het 'oude beproefde schema', maar dat dat ook niet de bedoeling was. Een geheel ander probleem dat eind jaren zestig speelde, was het vinden van een baan na het afstuderen. Uit gegevens over afgestudeerde chemici aan de Vrije Universiteit in de periode 1968 tot 1973 werd duidelijk dat meer chemici aan de universiteit bleven voor een promotieonderzoek. Hierdoor gingen minder chemici direct naar de industrie. Het percentage chemici dat bij overheids- en semi-overheidsinstellingen in dienst trad, leek af te nemen. Een aanzienlijk groter aantal chemici werd in deze periode leraar bij het v w o - en het laboratoriumonderwijs. Deze toename kwam met name door een afname van de mogelijkheden bij industriële laboratoria en de overheid. Belangstelling voor het leraarschap was niet werkelijk toegenomen. Het jaar 1968 was het 'Jaar van de Chemie'. Het was voor de studenten die toen begonnen met hun chemiestudie buitengewoon teleurstellend, dat zij na hun doctoraalexamen zeer moeilijk of in het geheel niet een baan konden krijgen in de richting die zij wensten. 10 Bij de Subfaculteit Scheikunde leefde in die tijd de gedachte dat een brede scheikundeopleiding zou bijdragen tot betere mogelijkheden van de afgestudeerden. Zij was dan ook niet tevreden met de ingevoerde veranderingen. Begin jaren zeventig vond er daarom een tamelijk revolutionaire wijziging van het eerste studiejaar plaats, die ook doorwerkte in de volgende jaren. Het ging om de invoering van het college algemene chemie en het geïntegreerde practicum. De subfaculteit wilde een algemene, meer fundamentele basis geven, waarop de diverse disciplines zouden kunnen voortbouwen. Ook in de jaren daarna vond om allerlei redenen een voortdurende bijstelling plaats. Er volgde eerst een brede basisopleiding (BBO) van ongeveer twee jaar en

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van zaterdag 1 januari 2005

Historische Reeks | 301 Pagina's

Bijzondere chemie?! - pagina 125

Bekijk de hele uitgave van zaterdag 1 januari 2005

Historische Reeks | 301 Pagina's