GeheugenvandeVU cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van GeheugenvandeVU te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van GeheugenvandeVU.

Bekijk het origineel

125 jaar Faculteit der Godgeleerdheid aan de Vrije Universiteit - pagina 29

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

125 jaar Faculteit der Godgeleerdheid aan de Vrije Universiteit - pagina 29

3 minuten leestijd Arcering uitzetten

kuyper en de schriftkritiek

28

een hoogtepunt. Kuyper waarschuwde voor de schriftkritiek en had daarbij vooral de ethischen op het oog. In de Schrift is niets toevalligs. ‘Ze ontstond niet vanzelf, maar werd te weeg gebracht naar een vast bestek. Reeds in Gods eeuwig decreet lag het oorspronkelijk waarvan de Schrift die wij ontvingen slechts de ongave afdruk is’.33 Vandaar dat hij enige tijd later kon schrijven ‘dat hetgeen in de Heilige Schrifturen staat, zonder eenige twijfeling geloofd moet worden, omdat het erin staat’.34 Deze rede is, zo wordt wel gezegd, door Kuypers latere geestverwanten veelvuldig geciteerd, wellicht meer nog dan de hoofdstukken in zijn Encyclopaedie die over de Schrift handelen.35 De rede is betrekkelijk compact en bovendien minder dubbelzinnig dan de betreffende hoofstukken in de Encyclopaedie. Toch mogen de verschillen tussen deze rede uit 1881 en Kuypers visie zoals neergelegd in de Encyclopaedie niet worden overdreven.36 Ook daar is het hem te doen om de zekerheid des geloofs. De schriftleer wordt namelijk behandeld als deel van de epistemologie. Ook overigens vinden we allerlei elementen uit 1881 terug. Kern van Kuypers schriftleer is dat Openbaring en Schrift heel dicht bij elkaar liggen.37 Echte kennis van God, archetypische kennis, bestaat slechts bij God zelf. Van die kennis is de ectypische kennisse Gods een afdruk. Deze kennis van God is via een historisch proces in de bijbel terecht gekomen. Dat proces is echter niet buiten God omgegaan. Kuyper spreekt in dit verband over de grafische inspiratie. Hij omschrijft die als ‘die leiding door den Geest Gods aan den geest der schrijvers, verzamelaars en redacteuren van de Heilige Schrift gegeven, waardoor deze ¤gi:ai: gr£fai zulk een gestalte aannamen, als dit in den Raad des heils, onder de mediae gratiae, door God voor zijn Kerk gepraedestineerd was’.38 De Schrift is gemaakt overeenkomstig een plan dat alleen aan God bekend was. God heeft de schrijvers van de boeken van de bijbel zo geschapen en geleid, dat zij precies hebben gemaakt wat Hij wilde.39 Zo komt God zelf ons nabij: ‘Het kan bij de Heilige Schrift nooit zijn een God van verre, en nu die Schrift iets, wat God mij uit die verte toezendt. Veeleer biedt de telephoon het beeld, dat hier de werkelijkheid vertolkt. God wel een God van verre, maar die juist door en in de Schrift u nadert; u zijn tegenwoordigheid ontsluiert; en u toespreekt, alsof gij vlak bij Hem stondet en Hij Zijn vleugelen over u uitspreidde’.40 Zo wordt de marge tussen Openbaring en

Faculteit der Godgeleerdheid; Perfect Service; pag 28

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van zaterdag 1 januari 2005

Historische Reeks | 550 Pagina's

125 jaar Faculteit der Godgeleerdheid aan de Vrije Universiteit - pagina 29

Bekijk de hele uitgave van zaterdag 1 januari 2005

Historische Reeks | 550 Pagina's