GeheugenvandeVU cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van GeheugenvandeVU te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van GeheugenvandeVU.

Bekijk het origineel

Kleine luyden in ontwikkeling - pagina 136

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Kleine luyden in ontwikkeling - pagina 136

De Vrije Universiteit en de Derde Wereld 1955-2005

2 minuten leestijd Arcering uitzetten

inspiratie

hem gedaan om de leiding op zich te nemen van de op te richten hogeschool Satya Wacana. Als de hogeschool wordt omgezet in een universiteit met een evangelische oriëntatie, wil Notohamidjojo daarmee vijf functies vervullen. De universiteit moet zich wijden aan het overdragen van wetenschap, het opleiden voor verschillende beroepen, en de maatschappelijke dienstverlening. Maar daarnaast is ‘de vorming van een creatieve minderheid voor de opbouw van de natie’ een belangrijke functie van de universiteit; en ook: ‘het registreren en transformeren van de caleidoscopische veranderingen in politiek en cultuur’.3 Notohamidjojo werkt aan deze idealen tot het einde van zijn rectoraat in 1973. Hij wordt opgevolgd door Sutarno, een theoloog met een al even duidelijke visie op de plaats van de universiteit in de samenleving. Sutarno is enige jaren daarvoor gepromoveerd aan de vu over de vraag of het model van Abraham Kuyper voor een christelijk politieke organisatie in Indonesië navolging verdient. Sutarno’s conclusie is: nee, het christelijke beginselidee is daar geen goed uitgangspunt voor. Praktische politieke overwegingen moeten bepalen of er voor de oprichting van een christelijke organisatie gekozen wordt, en niet een antithese-gedachte. De situatie in Indonesië vereist vooral inzet voor een democratische en pluralistische samenleving, waarin de rechten en vrijheden van de verschillende sociale groeperingen gehandhaafd worden. Een inzet dus voor een rechtvaardig evenwicht in de bestaande politieke constellatie.4 Dat te verwezenlijken is overigens een heel moeilijke opgave, in het bijzonder na de bloedige staatsgreep in Indonesië in oktober 1965. Ook op het platteland van Midden-Java heeft deze machtsovername dramatische gevolgen. En hoe kan een kleine christelijke universiteit een creatieve minderheid vormen om de natie onder deze omstandigheden mede op te bouwen? De idealen van de stichter van Satya Wacana worden in de loop der jaren echter hoog gehouden. In dat verband schrijft de Nuffic-journalist Han van der Horst na een bezoek aan de universiteit in 1983: Het christelijke van Satya Wacana komt vooral tot uiting in de rol die zij voor zichzelf heeft uitgestippeld binnen de opbouw van Indonesië. Ze richt zich op de kleine luyden. Waar andere universiteiten in hun onderzoeksprogramma grootschalige problemen centraal stellen, en proberen te voldoen aan de behoeftes van de ministeries en het multinationale bedrijfsleven, kiest Satya Wacana voor de lagere niveaus.5

Kleine luyden in ontwikkeling; Perfect Service; pag 135

135

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van zaterdag 1 januari 2005

Historische Reeks | 363 Pagina's

Kleine luyden in ontwikkeling - pagina 136

Bekijk de hele uitgave van zaterdag 1 januari 2005

Historische Reeks | 363 Pagina's