GeheugenvandeVU cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van GeheugenvandeVU te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van GeheugenvandeVU.

Bekijk het origineel

De Vrije Universiteit en Zuid-Afrika 1880-2005 ([Deel 1]) - pagina 200

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

De Vrije Universiteit en Zuid-Afrika 1880-2005 ([Deel 1]) - pagina 200

[Deel 1]

2 minuten leestijd Arcering uitzetten

DU

PLESSIS-SAAK

Anderen lieten hun sympathie voor de persoon van Du Plessis overheersen of meenden dat een dergelijk proces strijdig was met de evangelische ruimte van de NG Kerk. In dat overigens tamelijk pluriforme gezelschap behoorden B.B. Keet, J.J. Odendaal 324 , Jac.J. Müller, E.P. Groenewald en A. B. du Preez. De vraag naar de respectieve betekenis van Princeton danwel de v u inzake de kwestie-Du Plessis blijft intussen intrigeren. Voor de jonge dr. A. H. Murray (1906-1997, een kleinzoon van Andrew Murray, de vader van het Schots-presbyteriaans-evangelische richting in ZuidAfrika) was al in 1936 die zaak trouwens geheel helder: oor die afgelope 12 jaar of langer (het) 'n Kuyperse invloed op Stellenbosch merkbaar geword. (...) Die gevolg is dat Stellenbosch die Scylla van verengelsing ontkom het om teen die Charybdis van verhollandering (of, beter gesê, verKuypering) vas te stuur. }25

Murrays opstel verscheen als aanhangsel in een brochure over 'die twee rigtings van die kalvinisme', dat een reeks Kerkbode-artikelen omvatte, geschreven door 'Bekommerd' (de NG-predikant A. A. Weich, 1862-1952), kort na het overlijden van Du Plessis (1935). Ook 'Bekommerd' was duidelijk: Ek merk op hoe ons Ned. Ger. Kerk langsaam dog seker van gedaante verander, miskien minder in die

LEER

self as in die toepassing en aanpassing

daarvan in die lewe. (...) Die een rigting vind sy beliggaming in die (Enkel) Gereformeerde Kerk en die ander in die Ned. Ger. Kerk. WELDIGE

MAGTE AAN

KARAKTERISTIEKE F O R M E E R D TE LAAT

DIE WERK

KENMERKE

TE

OM O N S BEROOF

NED.GER.

(...) D A A R

IS

GE-

KERK VAN

SY

EIE

EN AL M E E R

ENKEL-GERE-

WORD!326

Enkel-Gereformeerd: dat is Potchefstroom, dat is de v u - ook Weich wees zonder enige twijfel in die richting. 327 Weich vatte het eigene van het Enkel-Gereformeerd geloven ook kort samen: de Wet verheffen boven het evangelie, het Oude Testament verheerlijken, tevreden zijn met Psalmen waarin de naam van Jezus niet genoemd wordt, meer wettisch dan evangelisch geloven. 328 De Enkel-Gereformeerde richting wil een ander kerkrecht (de zelfstandigheid van de plaatselijke

199

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van zaterdag 1 januari 2005

Historische Reeks | 455 Pagina's

De Vrije Universiteit en Zuid-Afrika 1880-2005 ([Deel 1]) - pagina 200

Bekijk de hele uitgave van zaterdag 1 januari 2005

Historische Reeks | 455 Pagina's