Een buitengewone plek voor bijzondere kinderen - pagina 62
Driekwart eeuw kinderstudies in het Peadologisch Instituut te Amsterdam (1931-2006)
ontstaan van het pi in amsterdam
kinderen werd gerekt om de nodige financiën uit verpleeggelden binnen te krijgen. Waterink probeerde er wel van alles aan te doen het instituut rendabel te maken. Zo hield hij enkele dagen na de opening een radiotoespraak voor de ncrv, waarin hij zijn instituut promootte. Ook de door het bestuur geïnitieerde buitenlandse reizen stonden in het kader van marketing. Waterink en voorzitter Aalders brachten in 1932 op kosten van ’s Heeren Loo bezoeken aan Zwitserland, Oostenrijk, Hongarije, Denemarken en Duitsland. Zij konden er constateren dat alleen in Hongarije een vergelijkbare instelling als het Paedologisch Instituut was.32 Deze reizen waren niet alleen bedoeld als oriëntatie maar ook om het instituut in het buitenland bekend te maken. Maar liefst 2000 belangstellenden gingen er een kijkje nemen in de eerste twee jaren van zijn bestaan. Onder hen waren 78 doctoren, specialisten en hoogleraren uit tal van Europese landen.33 Ook daarna deden vele buitenlandse bezoekers het instituut aan. Ze schreven hun opmerkingen in een gastenboek. Zo noteerde prof. Heuyer uit Parijs: ‘Je quitte l’Institut Pédologique avec un sentiment d’admiration et d’envie.’ De door de Noorse regering afgevaardigde mej. dr. N. Hoel verklaarde: ‘Es ist mir eine grosse Freude gewesen das Institut zu sehen. Wenn man herum reist bekommt man eine gute Gelegenheit zu vergleichen. Im Vergleich mit England und Deutschland is mir die Gründlichkeit und systematisierte Arbeit aufgefallen. Bis jetzt habe ich in Wirklichkeit in den vielen Ländern wo ich gewesen [bin] sowas nicht gesehen. Ich hoffe [dass] man in Norwegen wenn man ein ähnliches Institut begründen soll, sehr viel hier lernen konnte. Ich hoffe [dass] die Resultate der Arbeit hier wird überall bekannt.’ 34
in dienst van het kind en de wetenschap Het doel van Waterink met het instituut was zowel de wetenschap als het kind en diens ouders te dienen. Door onderzoek op reguliere scholen ontwierp hij theorieën en kwam hij tot het opstellen van ontwikkelingsfasen van het kind, die hij kon gebruiken voor het onderzoek van ‘abnormale’ kinderen. In die ontwikkelingsfasen was hij vooral gericht op het ruimtelijk inzicht van kinderen, denken in oorzaak en gevolg, waarnemen van beelden en vormen, logisch redeneren, pro-
Een buitengewone plek; Perfect Service; pag 61 2e proef
61
Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt
voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen,
vragen, informatie: contact.
Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing.
Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this
database. Terms of use.
Bekijk de hele uitgave van zondag 1 januari 2006
Historische Reeks | 247 Pagina's
Bekijk de hele uitgave van zondag 1 januari 2006
Historische Reeks | 247 Pagina's