Peter Bak__Historische Reeks Deel 14 - pagina 296
‘een walm van managementdiscours’
maatschappij‑ en gedragswetenschappen van de UvA waarmee oriënterende gesprekken werden gevoerd over een ‘Amsterdam Center for Contemporary European Studies’ en een ‘Amsterdam International Graduate School of the Social Sciences’. In deze mogelijke allianties positioneerde Hemerijck de vu in het beleid‑ en bestuurtoegepaste wetenschappelijke veld van ‘social engineering’ en bezag hij de UvA meer als een universiteit van brede ‘liberal arts’. ‘Om een parallel te trekken,’ zei Hemerijck later, ‘de vu in de rol van het mit, het Massachusetts Institute of Technology, de UvA als Harvard.’91 Binnen de vu oriënteerde Hemerijck zich op samenwerking met de faculteiten letteren, economische wetenschappen en bedrijfskunde (feweb), wijsbegeerte en psychologie en pedagogiek.92 Met drie van de vier faculteiten bestonden al onderzoeksverbanden. In eerdergenoemd media-instituut camera werkte de afdeling communicatiewetenschap samen met informatica, letteren en psychologie en pedagogiek. De afdeling sociale en culturele antropologie participeerde in visor, het ‘vu institute for the study of religion, culture and society’ waarin ook de faculteiten letteren en godgeleerdheid participeerden. Het Network institute, dat kennis en kunde in informatica, informatietechnologie, communicatie, organisatie en marketing verenigde, was een onderzoeksinstituut van feweb, exacte wetenschappen (informatica) en sociale wetenschappen. camera werd in juli 2012 onderdeel van Network institute.
‘een walm van managementdiscours’ Intussen bereikte de financiële crisis steeds diepere dalen. Het ministerie van onderwijs drong bij de universiteiten op scherpere profilering aan, zowel in onderwijs als onderzoek. Voor de franje van elkaar overlappende opleidingen en onderzoeksprogramma’s was geen geld meer; concurrentie was uit den boze, complementariteit de missie. Deze boodschap, van eind 2011, had aan de vu tot gevolg dat het college van bestuur, ten einde de speerpunten van onderwijs en onderzoek verder aan te scherpen en voorts tot een efficiëntere bedrijfsvoering te komen, naar fusies van faculteiten ging toewerken. Theologie moest samen met filosofie verder, bewegingswetenschappen met psychologie en pedagogiek, sociale wetenschappen met letteren.93
295
Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt
voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen,
vragen, informatie: contact.
Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing.
Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this
database. Terms of use.
Bekijk de hele uitgave van dinsdag 1 januari 2013
Historische Reeks | 401 Pagina's
![Peter Bak__Historische Reeks Deel 14 - pagina 296](https://geheugenvandevu.digibron.nl/images/generated/historische-reeks/peter-bak-historische-reeks-deel-14/2013/01/01/1-thumbnail.jpg)
Bekijk de hele uitgave van dinsdag 1 januari 2013
Historische Reeks | 401 Pagina's