GeheugenvandeVU cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van GeheugenvandeVU te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van GeheugenvandeVU.

Bekijk het origineel

Peter Bak__Historische Reeks Deel 14 - pagina 40

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Peter Bak__Historische Reeks Deel 14 - pagina 40

2 minuten leestijd Arcering uitzetten

niet-westerse sociologie krijgt vorm

lijk genoemd moet worden.’ Dit mocht voor de wetgever echter geen reden zijn stelselmatig taken over te dragen. De wetgevende macht moest voorschrijven, niet machtigen. ‘Gelijk de rechter zijn stoel niet aan de deskundige mag afstaan, mag ook de wetgever zijn werk niet aan de deskundige overdragen,’ meende Kuypers.60 Het bracht hem tot twee hoofdvragen die de politicoloog zouden moeten bezighouden, ten eerste die naar de verhouding tussen ‘de administratie’, zijnde de ministeriële departementen, en de politieke leiders. ‘Hij wil de rol kennen welke de administratie speelt in het politieke proces, haar gewicht en haar gedragingen,’ zette Kuypers uiteen, ‘haar directe en indirecte invloed op het gedrag der geadministreerden, zomede haar invloed op het gedrag der politieke leiders, alles in zijn wisselwerking.’ Ten tweede: toonde de toegenomen delegatie van taken niet aan dat de wetgevende macht te veel wilde? Was de samenleving niet dermate gecompliceerd geworden dat politici zich onmogelijk met alles en nog wat tot in detail konden bemoeien? Werd het niet hoog tijd dat ze zich tot essentialia beperkten: kernpunten en doeleinden formuleren en vervolgens aan de orde stellen? De wetenschap der politiek kon daarbij volgens Kuypers behulpzaam zijn. Als politiek bedrijven navigeren was, dan kwam politiek studeren overeen met het doorlopen van een zeevaartschool. Maar de opleiding moest méér inhouden dan alleen het afleveren van matrozen, meende Kuypers. ‘Van de wetenschap der politiek mag ook verwacht worden dat zij de gezagvoerders zal gaan helpen aan steeds betere zeekaarten en aan de nieuwste navigatiemiddelen.’61

niet-westerse sociologie krijgt vorm De Jongs plotselinge vertrek en de omstandigheid dat opvolger Kuypers vanaf het nulpunt moest beginnen, drongen de plannen tot vorming van een politicologisch instituut en een sociologisch instituut naar de achtergrond. Een derde reden dat de betreffende nota in de spreekwoordelijke onderste lade verdween was dat de interfaculteit organisatorisch haar langste tijd leek te hebben gehad. Per 1 januari 1961 trad een nieuwe Wet op het Wetenschappelijk Onderwijs in werking die onder meer de mogelijkheid schiep de sociale wetenschappen in een zelfstandige faculteit onder te brengen. Omdat hiertoe het

39

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van dinsdag 1 januari 2013

Historische Reeks | 401 Pagina's

Peter Bak__Historische Reeks Deel 14 - pagina 40

Bekijk de hele uitgave van dinsdag 1 januari 2013

Historische Reeks | 401 Pagina's