GeheugenvandeVU cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van GeheugenvandeVU te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van GeheugenvandeVU.

Bekijk het origineel

De beteekenis van het leerstuk der oorspronkelijke gerechtigheid voor de godgeleerde zedekunde - pagina 10

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

De beteekenis van het leerstuk der oorspronkelijke gerechtigheid voor de godgeleerde zedekunde - pagina 10

Rede bij de aanvaarding van het ambt van buitengewoon hoogleeraar aan de Vrije Universiteit te Amsterdam

5 minuten leestijd Arcering uitzetten

12 gelijk

Brakel

17

) : in ruimer

en enger z i n , ö f

18

g e l i j k de M o o r

)

i n een pars i m a g i n i s c o n s t i t u t i v a j u x t a a l i a m p o t i o r e m , öf eindelijk gelijk P e t r u s v a n M a s t r i c h t schen en

wezen

zelf,

voorzoover

wordt. in

de

in

E e r s t waar

dit

schepping,

) , i n het beeld v o o r z o o v e r het i n 's m e n -

v o o r z o o v e r i n de

het

gerechtigheid."

x9

de

deugden

alles

spreken

Terwijl

nu

eerste van

samenvalt,

deze

dogmatici

eindelijk

nu

Brakel

het

der

en van

dat

ziel

gezien

viel

samen

„oorspronkelijke

het d o m i n i u m o v e r de

meer als g e v o l g d a n als wezen v a n het Wat

vermogens

deze v e r m o g e n s

beeld w o r d t

creatuur

opgevat.

b e e l d G o d s i n r u i m e r z i n en v . M a s t r i c h t

het wezen en de eerste v e r m o g e n s

der z i e l n o e m e n , is bij de M o o r

de pars i m a g i n i s c o n s t i t u t i v a : de n a t u u r der geestelijke en onsterfelijke ziel met haar En

wat

de d e u g d e n

Brakel

vermogens. het

beeld Gods

v a n deze v e r m o g e n s

i n enger

noemen,

zin en v . M a s t r i c h t

is bij de M o o r de pars

i m a g i n i s p o t i o r : B o i n i t a s et r e c t i t u d o h o m i n i s , i n sapientia et

sanc-

titate c o n s p i c u a . Deze onderscheidingen

n u zijn i n de s y m b o l e n

gegrond.

D e Confessie v a n W e s t m i n s t e r t o c h d r u k t z i c h d u s u i t : h o m i n e m m a r e m et f a e m i n a m , a n i m a b u s

creavit

inditis r a t i o n a l i b u s ac i m -

m o r t a l i b u s en de C a n n o n e s v a n D o r d s p r e k e n v a n mens, v o l u n t a s et c o r , en

affectus.

D i t alles b e h o o r t

tot de natuur des m e n s c h e n , gelijk het b e h o o r t

tot de natuur G o d s en d a a r o p doelde d a n o o k de heilige A p o s t e l toen hij o p den A r e o p a a g te A t h e n e v a n A r e t u s a a n h a a l d e en Dit

beeld

Gods

2 0

) met i n s t e m m i n g het w o o r d

v e r k l a a r d e : wij zijn van G o d s

is onverliesbaar,

wordt

geslacht.

blijkens G e n . 9 :

Jac. 3 : 9

waar v a n den g e v a l l e n m e n s c h g e z e g d w o r d t ,

naar

beeld,

Gods

zondaar

naar G o d s gelijkenis is geschapen,

gevonden,

2T

)

is de

blijft zelfs i n de v e r d o e m d e n Alsnu

komen

de d e u g d e n Die en

onverliesbare

a d e l onzer n a t u u r en

i n de h e l .

wij t o t de pars p o t i o r o m met

zijn

blijkens

h e i l i g h e i d , hetgeen

herinnert

xal

ÓGIÓTTJTI

o f tot

spreken.

gerechtigheid

aan C o l . 3 : 10 en E f . 4 : 24. C a t e c h i s m u s berust

een exegese waarbij de g e n i t i v u s (iXij&tiag i n

tvdixaio(ftft>r¡

de M o o r ,

de s y m b o l e n : k e n n i s ,

D e t o e v o e g i n g „ w a r e " i n den h e i d e l b e r g s c h e n op

en

n o g i n den

i n de v e r m o g e n s , o m met v . M a s t r i c h t te

deugden

6

dat hij

de

uitdrukking

,

rr¡g (iXr¡Q tí(xg attributive g e n o m e n

en dus als ziende o p de q u a l i t e i t v a n w a t voorafgaat.

22

)

wordt

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 19 september 1890

Inaugurele redes | 38 Pagina's

De beteekenis van het leerstuk der oorspronkelijke gerechtigheid voor de godgeleerde zedekunde - pagina 10

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 19 september 1890

Inaugurele redes | 38 Pagina's