GeheugenvandeVU cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van GeheugenvandeVU te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van GeheugenvandeVU.

Achtste Jaarverslag van de Vereeniging voor Hooger Onderwijs op Gereformeerden Grondslag - pagina 18

3 minuten leestijd Arcering uitzetten

XVI

zang der Frausche revolutie. Sociaal-Democraat, Nihilist en de cynische spotter met de vaderlandsliefde, wat willen ze anders dan een internationaal mengelmoes van alle nationaliteiten? Zoo blijkt ons dus, dat God in zijne genade ons het vaderland schenkt en dat Hij door zijnen Geest de liefde voor 't vaderland in ons brandende houdt. Toch was er in Godes hand nog meerder genade. Genade, die een beter vaderland toebereidt. Genade voor wie door ontferming tot God leeren roepen: „Abba, heve Vader!" Voor die een hemelsch Vaderhuis, waar de bijzondere genade blinkt; een vaderland, waar de volmaakt rechtvaardigen binnengaan, waar blijken zal, dat ook de ordinantie van 't aardsche vaderland den Raad Gods gediend heeft, als de engelen de vrucht van de trouw en den heldenmoed en de lijdzaamheid der heiligen zullen indragen. II. Door onze schuld in hotsing. Naar Gods bedoelen dus het aardsche en het hemelsche vaderland in de schoonste harmonie. Door den mensch, helaas! deze orde verstoord en nu uit het kostelijk erts van het aardsche vaderland wapenen gesmeed tegen het hemelsche. Dit goddelooze streven duidt de Schrift aan met den naam „wereld." Niet het vaderland, maar de wereld ligt in het Booze (1 Joh. 5 : 19). Doel van het verlossingswerk is niet, om ons uit ons vaderland te trekken, maar uit de tegenwoordige booze wereld (Gal. 1 :4). Bestemd om te dienen tot een bolwerk tegen die wereld leert de historie, hoe door des menschen schuld het aardsche vaderland in den stroom der wereld meê afdreef. Evengelijk Gods ordinantie was: „met het lichaam tegen het van Hem gevloekte vleesch", maar de mensch dien zegen in een vloek omzet, door vleesch en lichaam te vereenzelvigen, zoo ook wordt door de menschelijke boosheid het aardsche vaderland misbi'uikt, om den geest der wereld te doen zegevieren. Tn naam van het vaderlandsche belang woeden Frankrijks koningen tegen den Hugenoot en de Alva's tegen onzen eigen landzaat. Maar ook, al wierd dit uiterste gemeden, niet minder werkt diezelfde zonde overal, waar het vaderland met al zijne instellingen aan wet en rechtspraak, wetenschap en kunst, cijns en tribuut niet bloeit tot Gods eere ; waar naar Locke's woord, de godsvrucht slechts dienst doet „ter uitwinning van rijkspolitie"; waar men de Staatsmacht als het hoogste vereert. Dan noemt de keizer van Rome zich Divus; dan wordt in onze dagen alle menschelijke zelfstandigheid aan het belang van den Staat ten oifer gebracht; dan heeft men telkens het dilemma: bukken voor den hoogen God ol voor de wet van den Staat. En voor die keuze gesteld, ziet ge de zonen van hetzelfde vaderlan4 in drie groepen uiteengaan.

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van zondag 1 januari 1888

Jaarboeken | 189 Pagina's

Achtste Jaarverslag van de Vereeniging voor Hooger Onderwijs op Gereformeerden Grondslag - pagina 18

Bekijk de hele uitgave van zondag 1 januari 1888

Jaarboeken | 189 Pagina's