GeheugenvandeVU cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van GeheugenvandeVU te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van GeheugenvandeVU.

Bekijk het origineel

Jaarboek 1927 - pagina 90

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Jaarboek 1927 - pagina 90

3 minuten leestijd Arcering uitzetten

96 in de Gereformeeirde gedachtenwereld inneemt en door Calvijn en andere oude Gerejormeerden wel terdege is onderkend en ook in hun Schriftverklaring niet verwaarloosd werd. Het begrip „organisch" is evenwel onderhevig aan bezwaren wegens de afkomst uit een andersoortige cultuur, de nauwe relatie met het natuurleven en 't samenvlechten er van met principieel verschillende wereldbeschouwingen. Inderdaad — zegt referent —• valt het oneigenlijke en vage karakter der uitdrukking niet te ontkennen. Zelfs moet dit m.i. op Gereformeerd standpunt sterkeren nadruk ontvangen dan op dat van het naturalisme. Onder het organisch karakter der inspiratie wordt verstaan, dat de inspireerende werkzaamheid Gods geschiedt met behoud van de zelfwerkzaamheid des menschen; en gebruik maakt van en zich aansluit bij de natuurlijke gegevens, die in de personen der Bijbelschrijvers en in den historischen loop der dingen aanwezig zijn. De term „organisch" op de inspiratie toegepast, •beschrijft van deze slechts een bepaalden karaktertrek — en dezen dan nog gebrekkig —; wat in de inspiratie de hoofdzaak is, het bovennatuurlijke karakter, wordt er niet door aangeduid. Komende tot de toepassing van de organisch opvatting op de Heilige Schrift zelve betoogt referent, dat de H. Schrift als product van een inspiratie, die tot stand komt in nauwe aansluiting aan de personen der Bijbelschrijvers, tot op zekere hoogte uit het menschelijk leven opkomt en daarvan overal den invloed ondergaat. Voorts vertoont zij tengevolge van dit alles veelszins de kenmerken van den tijd en het milieu, waarin ze is ontstaan; en deze kenmerken zijn ten deele weer gemeen aan heel het Oostersche geestesleven, waarmede dat van Israël op allerlei wijze samenhing. Dit geldt ten opzichte van schrift, taal, stijl, litteraire genre's, voorstellingen, begrippen, wereldbeeld (vgl. de driedeeling van het heelal in Ex. 20 :4). Ook het heilige geschiedverhaal is hieraan niet onttrokken. Dit alles en veel meer kan echter op Gereformeerd standpunt slechts in zoover geldend worden gemaakt ,als het niet in strijd'komt met het karakter der Heilige Schrift als Gods Woord. Door dit karakter wordt niet geëischt, dat de taalvormen, en ook niet, dat alle begrippen en voorstellingen, waarvan de Schrift gebruik maakt, voor ons normatief zouden zijn. Maar aan de andere zijde mag aan datgene wat de Schrift ons duidelijk leert of mededeelt geen afbreuk worden gedaan. In het algemeen is al het menschelijke in de Schrift ondergeschikt aan het Goddelijke en moet het, ook al legt het aan het Goddelijke beperkingen aan, toch dienen om dat Goddelijke, als openbaring Gods aan menschen, tot zijn recht te doen komen. Juist doordat de inspiratie „organisch" werkte, in de nauwste aansluiting aan wat in den mensch

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van zaterdag 1 januari 1927

Jaarboeken | 476 Pagina's

Jaarboek 1927 - pagina 90

Bekijk de hele uitgave van zaterdag 1 januari 1927

Jaarboeken | 476 Pagina's