GeheugenvandeVU cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van GeheugenvandeVU te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van GeheugenvandeVU.

Bekijk het origineel

Jaarboek 1961-1962 - pagina 90

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Jaarboek 1961-1962 - pagina 90

2 minuten leestijd Arcering uitzetten

weg gaat. Zij treedt in voor algemeen menselijke waarden, zich beschermend tegen verstikking door deze of gene ideologie. Als de huidige maatschappij prijs stelt op in hoofdzaak cultureel gevormde afgestudeerden, is er geen enkel bezwaar een dergelijke studie te scheppen, i) De universiteit mag, ja moet zelfs de maatschappij dienen, als men het begrip maatschappij maar niet versmalt tot het economisch bestel. 2) De meeste studenten komen van ouds aan niet om geleerden te worden maar om een wetenschappelijk verantwoorde opleiding te krijgen om breder kennis te verwerven, om voorbereid te worden op een meestal niet-wetenschappelijke loopbaan. Dat is steeds zo geweest en zal altijd zo blijven. 3)Het een sluit hier het ander weer niet uit en enkel de overdaad in een bepaalde richting schaadt. De afzonderlijke wetenschappen moeten niet door generale vorming en bijzondere vakopleiding van de universiteit worden weggedrongen. 4) Dat hij die geen statistieken kan hanteren of notie van de waarschijnlijkheidstheorie bezit een „zwakzinnige" heten moet is dwaasheid. 5) De hoogleraar in de regel geheel van het onderwijs vrij te maken als hij zich als onderzoeker onderscheidt, gaat te ver. Het studium generale behoort nuchter in zijn opzet te wezen: 6)zoölogen beginnen met de wijsbegeerte van het recht niet zo veel 7) en de vermenigvuldiging van de edelkarpers mag voor de theoloog iets van het mysterie

82

1) Men neme de Leidse opzet voor een interfacultair baccalaureaat; zie F. M. van Asbeck in Universiteit en Hogesciiool. Jaarg. 5, nr. 4, maart 1959, 149-162. ^) Vergelijk: J. Huizinga: Hoe bepaalt de geschiedenis het heden? Haarlem 1941, 22. ^) In feite was zelfs de wetenschap nog al eens bijzaak, de titel hoofdzaak, zie K. J. Pen: De Hooger-onderwijswet en de vrijheid van wetenschap. Leiden 1917, 9; Alexander Kluge: Die UniversitatsSelbstverwaltung 7. •*") Dit dreigt bij Ortega y Gasset te geschieden, zie zijn van 1932 daterend geschrift De taak van de universiteit. 's-Gravenhage 1959. ^) Henri Lauger in Universitat und moderne Gesellschaft 11. 8) Amusant is de wat gechargeerde tekening van F. L. Polak: Het hoger onderwijs op de helling of op een hellend vlak? 39-40; instructief is het kennis te nemen van Studium generale und studentisches Gemeinschaftsleben. Ein Bericht erstattet von Walther Killy, Berlin 1952. ' ) Werner Thieme: Deutsches Hochschulrecht 18.

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van zondag 1 januari 1961

Jaarboeken | 188 Pagina's

Jaarboek 1961-1962 - pagina 90

Bekijk de hele uitgave van zondag 1 januari 1961

Jaarboeken | 188 Pagina's