GeheugenvandeVU cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van GeheugenvandeVU te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van GeheugenvandeVU.

Bekijk het origineel

Jaarboek 1966 - pagina 88

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Jaarboek 1966 - pagina 88

2 minuten leestijd Arcering uitzetten

komen, de toekomstige docenten daarvan moeten zijn. Dit betekent dat de efficiëntie-eis, die de vrijheid van studie zo zeer beperkt, alleen doorgevoerd kan worden als de verantwoordeüjkheid van student en docent tot krachtige ontplooiing komt. Dan zullen immers degenen die een werkelijke wetenschappelijke begaafdheid hebben elkaar tijdens de opleiding herkennen. Het is nl. mogeUjk om bij een sterk schoolse opleiding alle examens met goede cijfers te halen, zonder geschiktheid voor wetenschappelijk onderzoek te bezitten. Om dit te voorkomen moet de docerende staf kunnen afwijken van de straffe normen. Als de begaafdheid èn de verantwoordelijkheid herkend worden moet de vrijheid teruggegeven kunnen worden. Bijvoorbeeld zoals ik in het begin al memoreerde bij de student die 's avonds in het laboratorium doorwerkt. Ik weet dat op allerlei gebieden, ook in de wetenschap, b.v. door de overdreven eisen die men stelt, soms veel geld verspild wordt. Voor het wetenschappelijk onderzoek is echter een zekere speelruimte noodzakeUjk. Men moet een inval, een inspiratie kunnen opvolgen, zonder hem 2 jaar van te voren op de begroting te moeten zetten. Anderzijds moet men van de gemiddelde student die na 4 jaar z'n examen haalt niet denken dat hij wetenschapsman is. Hij is een specialist, die tot een hoog niveau van „weten" is opgevoerd. Daarmede kan hij de maatschappij dienen. Dit schema zou kunnen werken als nog één voorwaarde vervuld is. E r moet geselecteerd worden op zo goed mogelijke basis. Deze selectie speelt op alle niveaus van het wetenschappelijk onderwijs een rol. Enkele voorbeelden mogen dit toelichten: ie Stel eens dat redelijk goed omschreven wordt aan welke eisen men na 4 jaar moet voldoen om voor bepaalde plaatsen in de maatschappij in aanmerking te komen. En stel eens dat men 5 a 6 jaar van tevoren kan schatten hoeveel plaatsen van elke specialisatie bezet moeten worden. Dan zal men de studenten zo goed mogelijk over deze richtingen moeten spreiden. Dit is een formidabel selectieprobleem voor het wetenschappehjk onderwijs en beperkt de keuzevrijheid van de student al in het begin. Elk volgend jaar zal de selectie opnieuw getoetst moeten worden. 2e Daarnaast zal de te doceren stof zeer nauwkeurig gekozen 86

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van zaterdag 1 januari 1966

Jaarboeken | 168 Pagina's

Jaarboek 1966 - pagina 88

Bekijk de hele uitgave van zaterdag 1 januari 1966

Jaarboeken | 168 Pagina's