GeheugenvandeVU cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van GeheugenvandeVU te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van GeheugenvandeVU.

Bekijk het origineel

Jaarboek 1966 - pagina 50

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Jaarboek 1966 - pagina 50

2 minuten leestijd Arcering uitzetten

aan een Christelijke Universiteit verkeert - dat is een oordeel dat op onvoldoende basis berust, omdat degenen die dat zeggen het vergelijkingsmateriaal niet bezitten om hun uitspraak te kunnen staven. En degenen, die dat wel hebben, spreken als regel zo niet. Maar de toestand, waarin zulke opmerkingen mogelijk werden, is onder Anema's werkzaamheid ontstaan. Bij prof. Fabius was het anders; daar kon geen college passeren zonder dat de naam van Groen viel en uit zijn geschriften werd geciteerd. Met die scholastieke methode heeft Anema gebroken. Het ging hem erom zijn studenten het juridisch handwerk te leren en ze in de rechtsfeiten in te leiden. Bij die leiding werd niet telkens op de tegenstellingen tussen Christelijke en niet-Christelijke wetenschap teruggekomen en op het bijzonder karakter van het onderwijs gewezen. Dat vond hij beneden zijn waardigheid. Het karakter van zijn onderwijs moest tot uitdrukking komen in de wijze waarop hij de problemen stelde, de bronnen behandelde en de aldus gereleveerde feiten en argumenten waardeerde. Een rechtswetenschap, die van de souvereiniteit Gods uitging, had eenvoudig tot taak gedegen rechtswetenschap te zijn en het beroep op de Schrift moest met grote bescheidenheid worden gehanteerd opdat het niet de stoplap zou worden voor leemten in de redenering. Hij heeft ons geen afgeronde leer of alleen-zaligmakende methode bijgebracht. Het bleef bij hem bij meer praktische wijsheid. Zoals de maatstaf, die hij ons aanbeval bij het opstellen van contracten: je moet altijd vragen: maar als hij het nu niet doet! Van zulke dingen zat zijn onderwijs vol. Het werd vrijwel achteloos uitgesproken, maar men vergat het nimmer. Hij mag dan geen school hebben gevormd, leerlingen heeft hij er velen gehad. D o o r deze aanpak ontstond een ongedwongenheid, die geen discussie afkapte en de horizon openliet. Wanneer in een latere periode Dooyeweerd onbelemmerd heeft kunnen werken en zijn grote en heilzame invloed heeft kunnen uitoefenen, zonder dat zulks mee hoefde te brengen dat wij allemaal Dooyeweerdianen of anti-Dooyeweerdianen werden, dan is dat mogelijk gemaakt door het klimaat dat Anema en Diepenhorst geschapen hadden. Dat de faculteit in wetenschappelijke vrijheid kan werken en dat men elkaar geen lasten oplegt die met de grondslag van de Universiteit geen of slechts verwijderd verband hebben, dat is voor zijn leerlingen niet het minst 48

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van zaterdag 1 januari 1966

Jaarboeken | 168 Pagina's

Jaarboek 1966 - pagina 50

Bekijk de hele uitgave van zaterdag 1 januari 1966

Jaarboeken | 168 Pagina's