Jaarboek 1982-1983 - pagina 35
wat hen te doen stond. Vooral wanneer hun (sub/inter)faculteit zich in de branding bevond. Vele collegae heb ik met bewonderenswaardige inzet dit werk zien verrichten ten dienste van velen. Deels zijn deze zware bestuurstaken een gevolg van de bestuursstructuur van de Nederlandse universiteiten. Te wensen is dat bij de komende nieuwe Wet op het Wetenschappelijk Onderwijs hier in voldoende mate aan tegemoet gekomen wordt. Voor een ander deel zijn deze zware bestuurstaken het gevolg van de niet aflatende reeks van ingrijpende veranderingen in het universitaire bestel. In een artikel over 'Nationale Planning Wetenschappelijk Onderwijs', dat in 1978 in de 24e jaargang van het tijdschrift 'Universiteit en Hogeschool' verscheen, werd geschreven: 'In de besturingsleer kent men de hypothese dat een systeem onbestuurbaar wordt indien de tijd die verloopt tussen twee opvolgende, onvoorziene exogene schokken korter is dan de tijd welke het systeem nodig heeft voor het herstel van de gevolgen van die schok. Zo dit al van toepassing is, werkt het kabinet krachtig mee aan de onbestuurbaarheid van de w.o.-instellingen'. Voor wie dit citaat niet herkent: de auteur was de toenmalige hoogleraar bestuurskunde aan de Katholieke Universiteit van Nijmegen, die nu Directeur-Generaal voor het Hoger en Wetenschappelijk Onderwijs is, dr. R.J. in 't Veld. Te hopen is - om zwaardere termen maar te vermijden - en welHcht is het gezien dit citaat ook te verwachten dat er eindelijk aan het veld een forse periode van rust gegund wordt, zodat onderwijs en onderzoek diè aandacht kunnen krijgen die ze broodnodig hebben om tot verdere wasdom te komen. Eén van de recente exogene schokken was de snelle invoering van een tweefasen structuur voor de onderwijsprogramma's. Maar over het onderwijs kan niet gesproken worden zonder te beginnen met de studenten - om wie het allemaal begonnen is. Hen zo goed mogelijk op te leiden en verder toe te rusten voor hun werk en leven straks, blijft één der hoofdtaken van de universiteit. Met velen van hen had ik goede, stimulerende contacten in allerlei verband. Hun inzet voor het besturen van de universiteit of verenigingen, voor activiteiten van het bezinningscentrum, enz., dwong bewondering en respect af. De invoering van de tweefasenstructuur van de onderwijsprogramma's treft de huidige en komende studentengeneraties sterk. Hier zullen we grote veranderingen gaan zien. Zo dreigt er onvoldoende tijd over te blijven voor nodige activiteiten buiten de studie in enge zin of die nu gezocht worden in de sport, koor en orkest, studentenverenigingen of elders. De vandaag tweedejaars geworden studenten hebben bovendien ervaren dat genoemde structuur onvoldoende doordacht kon worden en te snel moest worden ingevoerd. Het oriënterende, selecterende en verwijzende karakter van de propedeuse kon nog niet overal voldoende tot ontwikkeling gebracht worden. Bovendien bleek in menig geval 33
Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt
voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen,
vragen, informatie: contact.
Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing.
Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this
database. Terms of use.
Bekijk de hele uitgave van vrijdag 1 januari 1982
Jaarboeken | 116 Pagina's