GeheugenvandeVU cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van GeheugenvandeVU te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van GeheugenvandeVU.

1947 Geloof en Wetenschap : Orgaan van de Christelijke vereeniging van natuur- en geneeskundigen in Nederland - pagina 88

2 minuten leestijd Arcering uitzetten

82

13.

14.

15.

16.

17.

uitgangspunt voor het hygiëne-onderwijs, dat geen mensch ontberen kan. Zonder training is dit onderricht waardeloos. Doel der training is niet maar het vormen van een nuttige gewoonte, doch veel meer het actief aankweeken van die zoo noodzakelijke zelftucht, zonder welke alle persoonlijke mondverzorging illusoir en alle tandheelkundige behandeling voor patiënt en tandarts een verschrikking blijven zal. Voor daartoe te gebruiken leerkrachten is een speciale opleiding noodig om het welhaast onzichtbare begin van afwijkingen in den kindermond bijtijds te kunnen ontdekken en de al of niet voldoende reiniging te controleeren. Zelfs het meest zorgvuldige tandenpoetsen biedt geen garantie tegen vorming van tandsteen en aanslag op de tanden en kiezen. In vrijwel iederen mond moet daarom min of meer regelmatig door deskundige hand een z.g. prophylactische mondreiniging worden verricht om aangeboren of beginnende glazuurafwijkingen op te sporen en den tandvleeschrand in goede conditie te houden. ledere nieuw-doorbrekende tand of kies kan reeds aangeboren glazuurdefecten (fissuren) vertoonen. Daarom zal ieder kind zeker gedurende de lagere-school-jaren (de wisselperiode) mondverzorging moeten leeren; op kinderlijke wijs, zooals het lezen en schrijven leert. Dit klemt te sterker, omdat dit leeren tevens moet dienen om het wordende gebit te beschermen gedurende den tijd, dat het gebit het meest vatbaar is voor bederf en het kind pas geleidelijk zal kunnen gaan inzien, dat achterstand in dezen op geen enkele manier later is in te halen. Onderwijs-milieu is noodig om ten volle het didactisch karakter van deze periode van intensieve mondverzorging voor het kind te bewaren. Tegelijkertijd kan daarbij prophylactische therapie niet worden gemist. De methodiek van dit onderwijs zal met deze beide factoren rekening moeten houden. Daarin ligt wel de grootste moeilijkheid om een oplossing te vinden. Paedagogisch zou het absurd zijn een kind onderricht te geven in persoonlijke zorg voor het wordende, gave gebit, zonder daarmede gelijktijdig gepaard gaand herstel van aangeboren of beginnende glazuurdefecten. Paedagogisch is het eveneens absurd wel deze defecten te willen herstellen, maar niet gelijktijdig het kind intensief te trainen in persoonlijke mondverzorging. Voorlichting en training in mondverzorging en prophylactische therapie moeten samen het kind — ieder kind- -— bijtijds leeren wat mondverzorging is. In ,,schooltandverzorging" meent de tandheelkundige professie

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van woensdag 1 januari 1947

Orgaan CVNG Geloof en Wetenschap | 158 Pagina's

1947 Geloof en Wetenschap : Orgaan van de Christelijke vereeniging van natuur- en geneeskundigen in Nederland - pagina 88

Bekijk de hele uitgave van woensdag 1 januari 1947

Orgaan CVNG Geloof en Wetenschap | 158 Pagina's