GeheugenvandeVU cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van GeheugenvandeVU te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van GeheugenvandeVU.

1959 Geloof en Wetenschap : Orgaan van de Christelijke vereeniging van natuur- en geneeskundigen in Nederland - pagina 51

2 minuten leestijd Arcering uitzetten

GENEESKUNST EN EXISTENTIALISME

35

mische werking hebben (afhankelijk van de bestaande gevoelsverhouding tussen de zieke mens en de geneesheer), kortom dat de geest een enorme invloed heeft op het lichaam en omgekeerd het lichaam op de geest. Alleen wanneer men de mens kent in zijn drievoudig aspect: anatomisch, physiologisch en psychologisch zullen we hem kunnen begrijpen als hij ziek is. Ontleedkunde, verrichtingsleer en zielkunde vormen, in een triple alliantie, de enig mogelijke grondslag voor een wetenschappelijke geneeskunst. „Want", aldus Lindeboom. „alleen in een sfeer, die geladen is met de potentiële energie dezer kennis, kan de medische intuïtie ontvonken, die de arts een helderziend oog geeft voor de fijnere nuance's der functie en hem in staat stelt scheppend op te treden als een kunstenaar". In de vijfde en laatste plaats zouden wij als gemeenschappelijke trek van geneeskunst en existentialisme willen wijzen op irrationele factoren in de medische wetenschap. Hoewel het irrationele in de geneeskunst ook te vinden is in de grijze oudheid, toen men instinctmatig en intuïtief verschillende geneesmiddelen en behandelingen toepaste, heeft toch pas met de opkomst van de moderne psychotherapie en de nog meer moderne psychosomatische geneeskunde het irrationele officieel zijn intrede in de geneeskunst gedaan. Gelijk bekend is de moderne psychotherapie ontstaan sedert men aan het eind van de vorige eeuw systematisch begon zenuwlijders te behandelen met hypnose. De psychotherapie heeft echter pas een grote vlucht genomen toen F r e u d zijn nieuwe methode van psychoanalyse invoerde en Adler, Jung, B l e u l e r en Stekel de psychotherapie ieder op zijn eigen wijze nader uitwerkten en propageerden. Maar hoe ook gevarieerd, het doel van al deze richtingen in de psychotherapie was hetzelfde: genezing, althans verlichting van lijden van geesteszieke persoonlijkheden, door middel van psychische invloeden ( C a r p ) . De grondslag, aldus V a n d e r H o o p , wordt gevormd door het intuïtieve meevoelen in en meeleven met andere mensen. Hiermede is tevens aangetoond, dat met wetenschappelijk uitgewerkte methoden als vrije discussie, suggestieve en cathartische beïnvloeding, psychoanalyse, individueel-psychologische behandeling, psychagogie, persuasie en dgl. het irrationele in de geneeskunst officieel werd ingevoerd. Dit alles wil echter niet zeggen, dat voordien de beroepsgeneeskunst geen irrationele factoren herbergde, want onbewust heeft de geneesheer van de vroegste tijden af de psychotherapie bedreven. Het psy-

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van donderdag 1 januari 1959

Orgaan CVNG Geloof en Wetenschap | 295 Pagina's

1959 Geloof en Wetenschap : Orgaan van de Christelijke vereeniging van natuur- en geneeskundigen in Nederland - pagina 51

Bekijk de hele uitgave van donderdag 1 januari 1959

Orgaan CVNG Geloof en Wetenschap | 295 Pagina's