1959 Geloof en Wetenschap : Orgaan van de Christelijke vereeniging van natuur- en geneeskundigen in Nederland - pagina 31
GENEESKUNST EN EXISTENTIALISME
19
ziel en voorts een uitgebreide kennis van het ontstaan en verloop der talrijke pathologische afwijkingen op dit terrein. Geneeskunst nu is de toepassing van deze kunde op de zieke mens. Zij omvat derhalve alle soorten therapieën, zowel de pharmacotherapie, als de diëtotherapie, zowel de chirurgische therapie als de radiotherapie, zowel de sero- en vaccinotherapie als de psychotherapie. Bovendien omvat zij de preventie, want nog altijd geldt het bekende gezegde: prévenir vaut mieux que guérir. Daarnaast verstaan we onder geneeskunst ook iets mystieks, iets wat niet op kunde, op kennis berust, het zgn. „artistieke element" in de geneeskunde, hetgeen we dan aanduiden met „de medische blik" (intuïtief aanvoelen wat de patiënt mankeert) en „de medische aanpak" (de kunst om met patiënten om te gaan). Hiervoor zou kunnen gelden het bekende gezegde: „Medicus nascitur, non fit". De geneeskunst is zo oud als de mensheid zelve. Reeds van de vroegste tijden af moet er geweest zijn een onderlinge hulp bij verwondingen en een helpen van de barende vrouw, een verpleging van het zwakke kind. ,,The first cry of pain through the primitive jungle was the first call for a physician", zegt de Amerikaanse historicus V i c t o r R o b i n s o n 2). Naast deze volksgeneeskunst vindt men al spoedig de magische geneeskunst door bespreken, bezweren, door amuletten en talismannen. In de grijze oudheid was dan ook de medicijnman en de toverpriester één en dezelfde persoon. Zo werd derhalve de volksgeneeskunst in het begin der mensheid opgevolgd door de priestergeneeskunst der oude beschavingsvolken, waaruit in de loop der tijden door de meer en meer toenemende wetenschappelijke ontwikkeling der geneeskundigen zich de beroepsgeneeskunde ontwikkelde. Veel moeilijker is de beantwoording van de vraag, wat onder existentialisme te verstaan valt en dit te meer omdat wij voor ons doel, te weten geneeskunst en existentialisme met elkaar te confronteren, ons niet kunnen beperken tot het tekenen van het existentialisme der diverse leidende existentie-filosofen, maar meer zullen moeten zoeken naar de grootste gemene deler. Eén der eerste moeilijkheden, waarop men stuit bij de beantwoording van de vraag: wat verstaat men onder existentie-folosofie of existentialisme is wel deze, dat deze wijsbegeerte niet één- maar veelvormig is. Er is een veelheid van existentialistische stromingen, welke zonder twijfel vele trekken gemeen hebben, maar anderzijds toch belangrijke verschillen vertonen 3). Dit laatste is wel het beste hieraan
Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt
voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen,
vragen, informatie: contact.
Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing.
Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this
database. Terms of use.
Bekijk de hele uitgave van donderdag 1 januari 1959
Orgaan CVNG Geloof en Wetenschap | 295 Pagina's
Bekijk de hele uitgave van donderdag 1 januari 1959
Orgaan CVNG Geloof en Wetenschap | 295 Pagina's