GeheugenvandeVU cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van GeheugenvandeVU te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van GeheugenvandeVU.

1964 Geloof en Wetenschap : Orgaan van de Christelijke vereeniging van natuur- en geneeskundigen in Nederland - pagina 262

4 minuten leestijd Arcering uitzetten

186

J A VAN DER HOEVEN

En toch, en dat is de paradox aan het contradictoire in de mens, voegt God tegenstellingen toe (de Zaligsprekingen) Met deze mens vol tegenstellingen moet de arts nu handelen Wij dokters denken dat wij alles begrijpen, en als het dan mislukt psychotherapeutisch contact te leggen, dan is dat nooit —• zeggen wij — onze schuld, maar die van de patient WIJ moeten het probleem echter zoeken in ons eigen hart, m a w ik moet snappen dat ik als arts te kort schiet in het verstaan , L'obstacle est en moi" Het is mijn zonde dat ik de ander met begrijp Mijn ijver en mijn belangstelling is niet genoeg Ik heb een ,,obstacle interieur' en dat is het wat m de weg staat om mijn patient te begrijpen Dat leer ik met uit de psychologie, maar wel uit de Bijbel Balint zegt „het is helemaal niet vanzelfsprekend, dat ik mijn patient begrijp Dat gebeurt pas, wanneer er m mijzelf iets verandert" De Bijbel gaat verder en zegt hoe diep deze verandering van mijzelf moet zijn Er moet een metanoia komen, die met alleen met goede wil tot stand komt Er moet plaats vinden „une intervention de Dieu" Uit de Bijbel leren wij dat Adam zich verstopt, dat is het moment van de ruptuur met zijn God, ook de ruptuur met zijn naaste En als Adam toegesproken wordt, zegt hij ,Ik ben bang, ik ben naakt", d w z ik ben machteloos Het irreparabele van de zondeval is het zich versteken voor God, waardoor de scheiding tussen G«d en mens wordt voltrokken De mens kan God met meer zien, met meer zien m Zijn gelaat, alleen van achteren, hij zou het met verdragen (Mozes, Exodus 33 23) Zo zien WIJ de patient ook vaak alleen op de rug Hij verbergt zich als mens ook voor zijn medemens en voor zijn dokter Maar met alleen de patient versteekt zich de dokter doet evenzo Hier is een stille stnjd en men komt daar niet uit zonder een ,,changement interieur" Men moet zijn eigen wezen leren zien en zonder beschuldiging staan tegenover de ander Hier kan men denken aan de problemen van ouders en kinderen Ouders kunnen aan hun jonge kinderen vaak diepe psychische traumata toebrengen Men denke aan de 12 jarige Jezus m de tempel Maria zegt „Hoe heb je ons dat nu aan kunnen doen' Dat zeggen ouders altijd Maar Jezus zegt „Begrijp me dan toch" Jezus' ouders snappen er mets van en vele kinderen worden evenzo tot vertwijfeling gebracht omdat de ouders hen waarlijk met begrijpen Zo IS het ook tussen patient en dokter Er komt geen begrip, we worden lichtelijk geïrriteerd en stellen de vraag „U verbergt iets", m a w bij de zieke ligt de fout dat het met gaat Mijn reputatie als dokter verbiedt om maar een ogenblik te denken, dat de fout bij mij ligt Maar wat zegt de Bijbel' Het is mijn schuld In al mijn ijver voor de ander zit mijn hoogmoed Is deze patient soms een werktuig waarmee ik mijn beroep ,,uitoefen"' Is het met een mooie rol de ,,Erloser" te spelen' Is de patient niet afhankelijk van mij als a r t s ' Is het soms hoogmoed zeer begripvol te zijn' Hier loert een grote dosis hypocrisie Ik moet erkennen dat ik vaak blind ben en ik moet God bidden dat ik van de verblinding worde bevrijd Het is altijd zo dat Jezus tot mij spreekt m de persoon van de zieke en toch herken ik Hem met Op het moment dat ik Jezus herken in mijn patient spruit de communicatie met hem naar voren Voor Gods aangezicht vind ik het contact Mischien ineens Want wat stond in de w e g ' Mijn zonden, mijn leugen, mijn afgunstig zijn, mijn hoogmoed niet te vergeten Alle mensen zoeken in het menselijk symbool „Die Gegenwart Gottes" Heb ik geen persoonlijk contact met God, dan zoekt de zieke tevergeefs Hij zoekt immers met mij, m^ar God Plato zegt L'Amour est naturel Dat is met waar, ik heb soms voor mijn patient een diepe

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van woensdag 1 januari 1964

Orgaan CVNG Geloof en Wetenschap | 316 Pagina's

1964 Geloof en Wetenschap : Orgaan van de Christelijke vereeniging van natuur- en geneeskundigen in Nederland - pagina 262

Bekijk de hele uitgave van woensdag 1 januari 1964

Orgaan CVNG Geloof en Wetenschap | 316 Pagina's