GeheugenvandeVU cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van GeheugenvandeVU te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van GeheugenvandeVU.

1968 Geloof en Wetenschap : Orgaan van de Christelijke vereeniging van natuur- en geneeskundigen in Nederland - pagina 100

2 minuten leestijd Arcering uitzetten

72

MENS CONTRA NATUUR

en zijn omgeving in verband met de situatie van de mens (waarbij de spreker m.i. overigens meer handelt over de kennis over de mens in verband met de situatie van het dier). De geschetste ontwikkeling van de mens is niet zonder strijd gegaan. De mens heeft de wereld „veroverd". De vraag moet gesteld worden: wat is het uiteindelijke doel van de strijd en wat zal de pri-js voor de overwinning zijn.

Het doel: de aarde bewoonbaar te maken voor de mensheid en daarin tekenen van Gods bemoeiing met de wereld op te richten. Die tekenen zijn contra-natuurlijk: niet het zelfbehoud, niet de eigen hoge sociale status, maar de zelfopoffering, de nederigheid, het dienen, zijn goddelijke opdracht. Evenzo in bijbelse termen: dat het lam en de leeuw, het kind en de adder samen spelen. Of moeten wij zeggen: weer samen mogen spelen? Is hier sprake van bijbels heimwee? Naar een tijd die goed was? Of van een verwachting: naar een tijd die goed zijn zal? Hier is het probleem van de herkomst, maar meer nog van de toekomst van de mens, van de echte mens, niet alleen van de biologische mens, acuut.

De prijs: het beeld doemt op van de mens die voor het verkrijgen van zijn vrijheid, bij zijn ontworsteling aan de natuur, plant en dier op grote schaal, op wereldschaal, vernietigt. De gedachte is duidelijk: wanneer een vogel één graantje meepikt van de oogst, wanneer een specht één nestholte hakt in het hout van een boom in het bos, wanneer een hert mee-eet van de akker, wanneer een marter een kip grijpt op het boerenerf, wanneer een wolf een schaap doodt en daarmee zichzelf en zijn jongen voedt, ondervindt de mens dat als schade aan zichzelf aangedaan. Meer nog, hij vindt zich in zijn recht aangetast: hij „bestrijdt" deze schade, d.w.z. hij roeit de dieren uit. Hebben dus de dieren, naast de mens, geen recht om te leven? Hebben zij geen recht van bestaan op aarde? Toch geloven en belijden wij, dat de dieren door God geschapen en met de mens op aarde zijn gezet. Wat moet de mens met de aarde doen: de aarde met al wat daarop is als rentmeester Gods beheren. Hij is niet de enige gerechtigde op aarde. Over zijn beheer over de andere gerechtigden moet hij rekenschap afleggen aan zijn opdrachtgever.

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van maandag 1 januari 1968

Orgaan CVNG Geloof en Wetenschap | 314 Pagina's

1968 Geloof en Wetenschap : Orgaan van de Christelijke vereeniging van natuur- en geneeskundigen in Nederland - pagina 100

Bekijk de hele uitgave van maandag 1 januari 1968

Orgaan CVNG Geloof en Wetenschap | 314 Pagina's