GeheugenvandeVU cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van GeheugenvandeVU te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van GeheugenvandeVU.

1968 Geloof en Wetenschap : Orgaan van de Christelijke vereeniging van natuur- en geneeskundigen in Nederland - pagina 305

3 minuten leestijd Arcering uitzetten

BOEKBESPREKING

249

kan men verduidelijken door te letten op de grote verscheidenheid van het aantal ziektebeelden en het vermogen van de arts om deze te genezen Wordt een maagzweer door de arts verwijderd, dan is de demon uitgeschakeld, waarbij men zich de vraag kan voorleggen of dit de demon zelf is of zijn invloed Maai mdien de patient verdei gezond blijft, waar is de demon en hoe moeten we ons de uitdiijvmg voorstellen'^ Ditzelfde geldt nu, en ik onderstieep dit met nadruk, ten aanzien van de geestesziekten Met enkele elektroshocks b v , om een thans vrijwel verouderde methodiek aan te halen, kan men ernstige psy chiatrische ziektebeelden tijdelijk, dan wel blijvend, tot verdwijning brengen De vraag rijst daaibij of demonen mampuleeibaar zijn vooi de arts, kan deze naar eigen goecVmden hen of hun gevolgen uitschakelen'^ En hoe verklaart men de graad m ernst van de velschillende ziektebeelden Dooi kwantitatief het aantal demonen te bepalen"^ De meest demonische invloed is dan wel de dood, een proces waarin de demonologie tenslotte tot een democratisering voeit Slechts aan het doodsgebeuren zijn alle mensen gelijkelijk onderwoipen Vereist een ernstig ziektebeeld als de schizofienie nu meer bezetenheid, meei demonen, dan een eenvoudige reactieve depressie-^ En om de lijn nog iets verder door te trekken, als iemand, die een sadistische lustmoordenaar is, een carcmoom kiijgt waai door zijn neigingen bedwongen worden, drijft de ene demon dan de andeie uifi^ De theorie voert, en dit zal duidelijk zijn, zonder meer tot absuiditeiten Ik zou dan ook met klem aan willen dringen op het loslaten van de bezetenheidshypothese, deze laten voor wat hij is en hem te zien als een mythologische beschouwing Wat de psychiatrie betieft voert hij alleen maai tot een u reëel medisch fatalisme, waaibij de onmachtssituatie, waarin de patient veikeert, op inadequate wijze tot uitdiukkmg wordt gebracht We kunnen vaststellen dat het kwade zich m de mens kan openbaren, doch niet m zijn ziekte als zodanig Het kwade moeten we zien als een immanente procedure Daarbij zijn gevallen denkbaar dat de geesteszieke zijn denkbeelden overbiengt op anderen, zodat op deze wijze het kwade geieahseerd woidt We denken hierbij aan bepaalde voimen van mductiepsychose Het kwaad zit hem echter met m de patient als zodanig, doch m het feit, dat het ziekelijke niet onderkend wordt, maar „blmd" wordt geloofd Het kwade ligt dan m het met hei kennen van een toestand van hulpeloosheid, van ziekelijke hulpbehoevendheid en onmacht waann de patient verkeeit

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van maandag 1 januari 1968

Orgaan CVNG Geloof en Wetenschap | 314 Pagina's

1968 Geloof en Wetenschap : Orgaan van de Christelijke vereeniging van natuur- en geneeskundigen in Nederland - pagina 305

Bekijk de hele uitgave van maandag 1 januari 1968

Orgaan CVNG Geloof en Wetenschap | 314 Pagina's