GeheugenvandeVU cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van GeheugenvandeVU te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van GeheugenvandeVU.

Bekijk het origineel

De Vrije Universiteit - haar ontstaan en haar bestaan 1880-1930 - pagina 198

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

De Vrije Universiteit - haar ontstaan en haar bestaan 1880-1930 - pagina 198

Ter gelegenheid van har halve-eeuwfeest, in opdracht van heeren directeuren der Vereeniging voor Hooger Onderwijs op Gereformeerden Grondslag, historisch geschetst door J.C. Rullmann

2 minuten leestijd Arcering uitzetten

HET GEREFORMEERD KARAKTER DER UNIVERSITEIT

verklaring, hadden Directeuren slechts het doel, om zich,

zoo noodig, tegenover de Vereeniging te kunnen verant-

woorden. Toen evenwel Professor Dilloo op eigen verzoek

eervol ontslag bekwam en van de Duitsche Regeering in

zijn vaderland weer een aanstelling ontving, was de

quaestie daarmee tegelijk van de baan.

Tien jaar later ontstond de quaestie-Lohman.

In De Heraut van 5 Mei 1895 had de heer W. Hovy

als Directeur der Vereeniging voor Hooger Onderwijs op

Gereformeerden grondslag een aan het college van Direc-

teuren door den Senaat toegezonden verklaring gepu-

bliceerd van de gezamenlijke hoogleeraren van de Vrije

Universiteit, dat zij, ontwaard hebbende, dat in den kring

harer vrienden onzekerheid was gerezen, of wel alle onder-

wijs in hare scholen beantwoordde aan art. 2 der Statuten,

zich geroepen geacht hadden deze hoogst ernstige aange-

legenheid voor het aangezichte Gods onderling te bespreken,

en allerminst te verhelen, dat de ernstige roeping, die in

art. 2 ligt opgesloten, eerst van lieverlee in haar volle bctce-

kcnis voor hen trad, en eerst hierdoor bij de onderscheidene

vakken van onderwijs tot haar volle recht zou kunnen

komen; reden waarom zij, ter wegneming van alle onge-

rustheid, hiermede de verklaring aflegden: 1 dat zij elk

voor zich en gezamenlijk hun roeping erkenden om het

door hen gegeven onderwijs geheel en uitsluitend op den

grondslag der Gereformeerde beginselen te doen rusten; en

2 dat de vraag, hoe dit voor het onderwijs in het gemeen

en voor de onderscheidene vakken afzonderlijk te verwer-

kelijken zou zijn, onder inroeping van de hulpe Gods, van

nu voortaan een onderwerp ook van hun gemeenschap-

pelijk onderzoek zou uitmaken.

Om daarbij naar vaste methode te werk te gaan, had de

Senaat in de eerste plaats de quaestie aan de orde gesteld,

langs welken weg men komen kon tot de beantwoording

der vraag, welke de gereformeerde beginselen zijn.

182

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van woensdag 1 januari 1930

Publicaties VU-geschiedenis | 244 Pagina's

De Vrije Universiteit - haar ontstaan en haar bestaan 1880-1930 - pagina 198

Bekijk de hele uitgave van woensdag 1 januari 1930

Publicaties VU-geschiedenis | 244 Pagina's