GeheugenvandeVU cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van GeheugenvandeVU te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van GeheugenvandeVU.

Bekijk het origineel

De Vrije Universiteit na Kuyper - pagina 429

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

De Vrije Universiteit na Kuyper - pagina 429

De Vrije Universiteit van 1905 tot 1955, een halve eeuw geestesgeschiedenis van een civitas academica.

3 minuten leestijd Arcering uitzetten

164-13/14; Maar bij die uitwerking: H. Dooyeweerd, De Wijsbegeerte der Wetsidee, II

Amsterdam 1935, p. 144 en 182.

164-35; De staat werd door: H. Dooyeweerd, De Cnsis in de Humanistische Staatsleer.

Amsterdam 1931, p. 47-83, citaten p. 47, 71, 82.

165-29; Niet minder dan Anema: H. Dooyeweerd, Herdenking van Anne Anema. In: Jaarboek

der Koninklijke Nederlandse Akademie van Wetenschappen, 1966-1967. Amsterdam 1967, p. 379.

"Het geschrift (De Italiaansch-Fasctstische Staatsleer, 1933, van Anema) werd besloten met een

uitvoerige critische beoordeling van de fascistische staatsleer, waarvan de slotsom luidde: "in

beginsel en op den duur moet zij elk land en elk volk, waann zij toegepast wordt, ten verderve

voeren. Tegenover zulk een leer past van de zijde van een richting, die zich antirevolutionair en

christelijk-historisch noemt maar één antwoord: onvoorwaardelijke, algehele afwijzing". In een

niet-gepubliceerde rede had Anema reeds eerder hetzelfde oordeel, zo mogelijk in nog scherper

bewoordingen, geveld over het opkomend nationaal-socialisme, toen velen tot hun schade nog

niet begrepen hadden, dat Hitler's boek "Mein Kampf' wel degelijk au sérieux moest worden

genomen, en daarin verkondigde ideeön tot gruwzame werkelijkheid zou maken. Anema doorzag

onmiddellijk het dodelijk gevaar, dat de veldwinnende nationaal-socialistische beweging voor het

Christendom en de gehele westerse cultuur opleverde en hij liet zich geen ogenblik misleiden

door de bedriegelijke leuze van het "positieve Christendom", waarmee de nazi-leiders hun anti-

christelijke ideologie en doelstellingen trachtten te maskeren."

165-35; Dooyeweerd noemde dit: H. Dooyeweerd, De Wijsbegeerte der Wetsidee, I. Amsterdam

1935, p. V en VI.

166-5; Als jong hoogleraar: Antirevolutionaire Staatkunde. 3 m., 1928, p. 420 en 1930, p 2.

166-21; En zijn kritiek: De Wijsbegeerte der Wetsidee, I p. X.

167-10; Vollenhoven werd mee: M.E. Verburg, Herman Dooyeweerd. Baarn 1989, p. 86.

167-17; Inzake de psychologie: J. H. Bavinck, Inleiding in de Zielkunde. Kampen 1926, p. II en

III.

167-35; Intussen moest Vollenhoven: J.A. van Belzen, Psychopathologie en Religie. Kampen

1989, p. 83-87, over de Gereformeerde Psychologische Studievereniging.

De lijst van publikaties op p. 87 is verre van compleet. In 1928 sprak J. Watennk over: Iets

over den oorsprong der ziel. In 1932 T. Hoekstra over: Prof. Waterinks boek: De oorsprong der

ziel. In 1940 H. Dooyeweerd over: Het Tijdsprobleem in de Wijsbegeerte der Wetsidee. Over

De eerste vragen der Psychologie sprak Vollenhoven met in 1930 maar in 1929, samen met L.

Bouman over: Iets over den oorsprong der ziel (van biologische zijde bezien).

De secretaris S.T. Heidema maakte in 1941 een lijstje van de 32 lezingen, die tot die tijd waren

gehouden. Van Belzen noemt daarvan 20 stuks.

Tussen de eerste reeks publikaties die Van Belzen op p. 85 noemt en de reeks van na de

oorlog, die hij op p. 87 geeft, sprak in 1941 nog G. van der Leeuw over: Psychologie en

wereldbeschouwing, en in 1942 J.H. Bavinck over: De psychologie van den Oosterling.

169-1; In de rectorale oratie: D. H. Th. Vollenhoven, De Noodzakelijkheid eener Christelijke

Logica. Amsterdam 1932, p. 86.

NOTEN van hoofdstuk 10.

171-18; Dr W. Kolfhaus: G.T.T., 26e jg., 1926, p. 132-143.

171-36; Hepp had al: M.E. Brinkman, De theologie van Karl Barth- dynamiet of dynamo voor

christelijk handelen. Baam 1983, p. 15-23.

172-4; In De Reformatie schreef: De Reformatie, 7e jg., 14 jan. 1927. Vgl. G Puchinger,

Ontmoetingen met Theologen. Zutphen 1980, p. 255-263.

172-11; Karl Barth was: C. van der Kooi, De Denkweg van de jonge Karl Barth. Amsterdam

1985, p. 49-54.

423

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van donderdag 1 januari 1987

Publicaties VU-geschiedenis | 460 Pagina's

De Vrije Universiteit na Kuyper - pagina 429

Bekijk de hele uitgave van donderdag 1 januari 1987

Publicaties VU-geschiedenis | 460 Pagina's