De Vrije Universiteit na Kuyper - pagina 413
De Vrije Universiteit van 1905 tot 1955, een halve eeuw geestesgeschiedenis van een civitas academica.
van de VU-grondslag. Het ideaal van een Civitas Academica op
grondslag van de gereformeerde beginselen bleek niet bereikbaar.
Dit alles en een grotere openheid van geest, de toename van
het aantal studenten van niet-gereformeerde afkomst en de 100%-
subsidie door de overheid, brachten gezameiüijk de grote verande-
ringen van 1960-1970 bij de VU.
In die jaren werd de gereformeerde grondslag vervangen door
een algemeen christelijke doelstelling. De bestuurs-structuur werd
veranderd en de VU kreeg een veel grotere zelfstandigheid ten
opzichte van de Vereniging. De invloed van de overheid nam door
de 100%-subsidieregeling enorm toe, terwijl door de democratise-
ring aUe personeelsleden en alle studenten mede enige invloed
konden uitoefenen op de richting waarin de VU zich verder zou
ontwikkelen. Daarmee ging veel van het specifieke van de VU
verloren.
Bij het eeuwfeest van de VU zei de rector-magniöcus H.
Verheul dan ook in zijn rede Een eigen universiteit...: 'Een
christelijke wetenschap ontwikkelen zoals vroeger wel gedacht, is
niet meer wat de V.U. pretendeert.' Daarmee gaf hij de
oorspronkeUjke bedoeling van A. Kuyper prijs en ook wat velen na
Kuyper had bezield. Bij de opening van de VU zei A. Kuyper:
De mensch in zijn tegenstelling van gevallen zondaar of zich
ontplooiend natuurwezen, keert als het 'subject dat denkt', of ak het
'object dat tot denken noopt', immers in élke faculteit, in élke
wetenschap en bij élken onderzoeker weder. Och, geen enkel stuk van
onze denkwereld is hermetisch te scheiden van de andere deelen; en
geen duimbreed is er op heel 't erf van ons menschelijk leven, waarvan
de Christus, die aller Souverein is, niet roept: 'Mijn!'.
H. Dooyeweerd vertolkte met bezieling dit uitgangspunt in 1930 met
even duidelijke woorden:
Als de wetenschap aan den wortel der Christelijke religie onttrokken
was, wat had de Christen dan met haar van doen? Als er een inderdaad
neutrale wetenschap mogelijk ware, dan moest de absoluutheid der
Christelijke religie worden prijsgegeven, want tegenover de absolute
waarheid is op geen enkel terrein een neutrale houding mogelijk. De
wijsbegeerte der wetsidee betekent de volkomen breuk met de idee
eener neutrale wetenschap.
407
Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt
voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen,
vragen, informatie: contact.
Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing.
Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this
database. Terms of use.
Bekijk de hele uitgave van donderdag 1 januari 1987
Publicaties VU-geschiedenis | 460 Pagina's
Bekijk de hele uitgave van donderdag 1 januari 1987
Publicaties VU-geschiedenis | 460 Pagina's