Medische psychologie - pagina 285
10 jaar samenwerken in het VU-ziekenhuis. Jubileumboek ter gelegenheid van het 10-jarig bestaan van de afdeling/vakgroep medische psychologie.
Communicatievaardigheden in de opieiding tot arts 283
Tevens wordt twee maal per jaar een tweedaagse docententraining/practicum
voorbespreking gehouden.
Om de kans op daadwerkelijke toepassing van de verworven inzichten en
vaardigheden in de praktijk te vergroten, wordt getracht zoveel mogelijk aan te sluiten
bij het overige onderwijs waarbij de student de vaardigheden zou kunnen toepassen.
Verworven vaardigheden zouden immers kunnen verdwijnen als verdere oefening of
toepassingsmogelijkheden ontbreken. Algemene gespreksvaardigheden kan men in
allerlei gesprekssituaties toepassen. Aangezien deze in het begin van het curriculum
worden geoefend is het van belang om toepassingsmogelijkheden in de training in te
bouwen, bijvoorbeeld door de rollenspellen niet te beperken tot arts-
patiëntgesprekken, maar ook uit te breiden naar gesprekken met medestudenten.^
Tijdens de practica wordt tevens vooruitgelopen en gereflecteerd op ervaringen tijdens
klinische stages.
De integratie van de deelvaardigheden en de complexiteit van de aangeboden
problemen nemen in ieder studiejaar toe, niet alleen wat betreft de communicatieve
vaardigheden maar ook wat betreft de integratie met medisch inhoudelijke kennis.
Teneinde dit onderwijs beter te verankeren in het medisch curriculum, wordt
momenteel getracht de communicatievaardigheidstrainingen inhoudelijk meer te
koppelen aan het door de student reeds genoten theoretische onderwijs. Hierdoor zal,
ons inziens, de relevantie van het ondenwijs in communicatievaardigheden nog verder
toenemen. Momenteel wordt gewerkt aan het zo veel mogelijk laten aansluiten van de
in de lessen gebruikte casuïstiek bij het theoretische blok- en/of klinisch lijnonderwijs.
De casuïstiek wordt in samenwerking met clinici gemaakt en verbeterd.
In het eerste en tweede jaar is de medische kennis nog slechts beperkt aanwezig en
moeten bovendien de basiscommunicatievaardigheden nog worden geleerd. Gezien
de grote hoeveelheid aandachts-en geheugencapaciteit die nodig is om nieuwe
vaardigheden te verwerven, lijkt het verstandig tijdens de training van
gespreksvaardigheden niet te veel aandacht te besteden aan de medisch-inhoudelijke
kwaliteit.^ Er wordt vanzelfsprekend wel aandacht besteed aan vaardigheden die
nodig zijn om inzicht te krijgen in wat er met de patiënt aan de hand is (structuur
aanbrengen, doorvragen, hardop redeneren, de tijd nemen om na te denken, schrijven
tijdens een gesprek). Het onderwijs vanaf het derde jaar lijkt echter goed geschikt voor
verdergaande integratie met de medische inhoud. Medisch-probleemoplossen kunnen
de studenten vanzelfsprekend niet van psychologen leren. De bedoeling is de
gespreksvaardigheden niet 'droog', maar in een medisch-inhoudelijke context, te
oefenen. Verwacht wordt dat de integratie op deze manier eerder op gang komt en de
gespreksvaardigheden beter zullen beklijven.
Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt
voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen,
vragen, informatie: contact.
Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing.
Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this
database. Terms of use.
Bekijk de hele uitgave van woensdag 1 januari 1997
Publicaties VU-geschiedenis | 324 Pagina's
Bekijk de hele uitgave van woensdag 1 januari 1997
Publicaties VU-geschiedenis | 324 Pagina's