GeheugenvandeVU cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van GeheugenvandeVU te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van GeheugenvandeVU.

Bekijk het origineel

Medische psychologie - pagina 285

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Medische psychologie - pagina 285

10 jaar samenwerken in het VU-ziekenhuis. Jubileumboek ter gelegenheid van het 10-jarig bestaan van de afdeling/vakgroep medische psychologie.

2 minuten leestijd Arcering uitzetten

Communicatievaardigheden in de opieiding tot arts 283

Tevens wordt twee maal per jaar een tweedaagse docententraining/practicum

voorbespreking gehouden.

Om de kans op daadwerkelijke toepassing van de verworven inzichten en

vaardigheden in de praktijk te vergroten, wordt getracht zoveel mogelijk aan te sluiten

bij het overige onderwijs waarbij de student de vaardigheden zou kunnen toepassen.

Verworven vaardigheden zouden immers kunnen verdwijnen als verdere oefening of

toepassingsmogelijkheden ontbreken. Algemene gespreksvaardigheden kan men in

allerlei gesprekssituaties toepassen. Aangezien deze in het begin van het curriculum

worden geoefend is het van belang om toepassingsmogelijkheden in de training in te

bouwen, bijvoorbeeld door de rollenspellen niet te beperken tot arts-

patiëntgesprekken, maar ook uit te breiden naar gesprekken met medestudenten.^

Tijdens de practica wordt tevens vooruitgelopen en gereflecteerd op ervaringen tijdens

klinische stages.

De integratie van de deelvaardigheden en de complexiteit van de aangeboden

problemen nemen in ieder studiejaar toe, niet alleen wat betreft de communicatieve

vaardigheden maar ook wat betreft de integratie met medisch inhoudelijke kennis.

Teneinde dit onderwijs beter te verankeren in het medisch curriculum, wordt

momenteel getracht de communicatievaardigheidstrainingen inhoudelijk meer te

koppelen aan het door de student reeds genoten theoretische onderwijs. Hierdoor zal,

ons inziens, de relevantie van het ondenwijs in communicatievaardigheden nog verder

toenemen. Momenteel wordt gewerkt aan het zo veel mogelijk laten aansluiten van de

in de lessen gebruikte casuïstiek bij het theoretische blok- en/of klinisch lijnonderwijs.

De casuïstiek wordt in samenwerking met clinici gemaakt en verbeterd.

In het eerste en tweede jaar is de medische kennis nog slechts beperkt aanwezig en

moeten bovendien de basiscommunicatievaardigheden nog worden geleerd. Gezien

de grote hoeveelheid aandachts-en geheugencapaciteit die nodig is om nieuwe

vaardigheden te verwerven, lijkt het verstandig tijdens de training van

gespreksvaardigheden niet te veel aandacht te besteden aan de medisch-inhoudelijke

kwaliteit.^ Er wordt vanzelfsprekend wel aandacht besteed aan vaardigheden die

nodig zijn om inzicht te krijgen in wat er met de patiënt aan de hand is (structuur

aanbrengen, doorvragen, hardop redeneren, de tijd nemen om na te denken, schrijven

tijdens een gesprek). Het onderwijs vanaf het derde jaar lijkt echter goed geschikt voor

verdergaande integratie met de medische inhoud. Medisch-probleemoplossen kunnen

de studenten vanzelfsprekend niet van psychologen leren. De bedoeling is de

gespreksvaardigheden niet 'droog', maar in een medisch-inhoudelijke context, te

oefenen. Verwacht wordt dat de integratie op deze manier eerder op gang komt en de

gespreksvaardigheden beter zullen beklijven.

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van woensdag 1 januari 1997

Publicaties VU-geschiedenis | 324 Pagina's

Medische psychologie - pagina 285

Bekijk de hele uitgave van woensdag 1 januari 1997

Publicaties VU-geschiedenis | 324 Pagina's