GeheugenvandeVU cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van GeheugenvandeVU te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van GeheugenvandeVU.

Bekijk het origineel

Een hoeksteen in het verzuild bestel. De Vrije Universiteit 1880-2005. - pagina 212

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Een hoeksteen in het verzuild bestel. De Vrije Universiteit 1880-2005. - pagina 212

De Vrije Universiteit 1880-2005

3 minuten leestijd Arcering uitzetten

micus en eenfilosoof.Het heeft Coops misschien aan tijd of lust ontbroken, maar de af-

wezigheid van zowel Vollenhoven als Dooyeweerd kan nauwelijks op toeval berusten.

De indruk rijst dan ook, dat hier bewust gezocht is naar andere invalshoeken.

Sommigen laten het bij algemeenheden. Smitskamp citeert Bavincks uitspraak dat de

openbaring eenheid en plan, gang en doel in de geschiedenis brengt.5^3 Hoe een histori-

cus dat inzicht dan kan toepassen in zijn praktische arbeid, licht hij niet toe. G.J. Sizoo

wil Gods eer ook uit de werken van zijn schepping groot maken.534 Maar dat kan elke ge-

lovige die wat schoolboekkennis bezit, of zelfs alleen maar zijn ogen openhoudt. Moet

christelijke wetenschap niet meer zijn dan een stichtelijk commentaar.' Diepenhorst

schrijft dat het christendom grote invloed gehad heeft op het burgerlijk recht.535 Dat is

dan een objectief feit, dat de heiden evengoed kan onderzoeken als de christen. Al deze

generale uitspraken brengen geen nieuws en lossen geen problemen op.

Anderen zoeken het vooral in de praktijk. Als het lichaam ziek is, zegt Lindeboom,

gaat dat niet aan de ziel voorbij. Dan moet de dokter weten wat de ziel kan benauwen.

'Wie zelf niet weet van schuld, wezenlijke schuld tegenover God, kan ook vele lijders

met de benauwenis van schuldgevoelens niet verstaan.'53^ Waterink kiest dezelfde bena-

dering. Terecht wil men christen-artsen. Maar de behoefte aan christen-psychologen is

even sterk. Eenvoudigen voelen wel dat een psycholoog die geen oog heeft voor het licht

van Gods openbaring hen nooit zal begrijpen.537 Dan kunnen wij inderdaad verstaan dat

de opleiding van artsen en psychologen van die geest doortrokken moet zijn. Op de

moeilijkheden daaraan verbonden vestigt eigenlijk alleen Lever de aandacht. De christe-

lijke bioloog moet nagaan wat de bijbel ons openbaart over het ontstaan van de organis-

men. Maar dat is geen geringe opgave, want de niet-bioloog beseft nauwelijks welke

enorme betekenis de evolutietheorie voor deze wetenschap heeft.538 Die kernvraag zou

Lever dan ook niet met rust laten.

Het interessantst zijn de bijdragen van de theologen. Ridderbos ontkent dat de theo-

logie de koningin der wetenschappen is. Elke geleerde kan zich rechtstreeks tot de bijbel

wenden. Maar hij zal zich dan toch graag laten voorlichten door de theologie. 'Zo zal er

wel geen andere wetenschap zijn, die in staat is haar zusters op meer punten, althans op

meer beslissende punten, hulpdiensten te bewijzen dan de theologie.'539 Het is alsof

Hepp herleeft: we begrijpen nu de afwezigheid van de filosofen. Nauta onderstreept dat

nadrukkelijk met zijn regelrecht tegen Vollenhoven gerichte stelling, dat gereformeerde

scheikunde of dito anatomie niet bestaan. Wat de Vrije Universiteit echter wel wil, is

'over heel de linie bij haar arbeid den bijbel te betrekken'.54 Maar betrekken bij is iets

volkomen anders dan bouwen op. Ik acht het niet uitgesloten dat Nauta die consequen-

tie niet heeft doorzien. In datzelfde jaar waarschuwde hij in het VU-blad dat wij ons niet

moesten laten wegvoeren 'van wat het eigene onzer universiteit uitmaakt, van den schat,

die ons in de gereformeerde beginselen werd toe vertrouwd'.54' Dan zou toch meer nodig

zijn dan op passende momenten de bijbel even op te slaan. Zo kan het bundeltje van 1954

ons nieuwsgierig maken. Werd er nog gewerkt op de oude manier.'' Laten we daartoe de

208 EEN HOEKSTEEN IN HETVERZUILD BESTEL

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van zaterdag 1 januari 2005

Publicaties VU-geschiedenis | 510 Pagina's

Een hoeksteen in het verzuild bestel. De Vrije Universiteit 1880-2005. - pagina 212

Bekijk de hele uitgave van zaterdag 1 januari 2005

Publicaties VU-geschiedenis | 510 Pagina's