GeheugenvandeVU cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van GeheugenvandeVU te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van GeheugenvandeVU.

Bekijk het origineel

Voor bepaalde tijd. Lustrumboekje Faculteit der Letteren 2005 - pagina 27

Bekijk het origineel

Voor bepaalde tijd. Lustrumboekje Faculteit der Letteren 2005 - pagina 27

2 minuten leestijd Arcering uitzetten

^^^^^^^^^^Hp De wilde van vroege pro

De wilde jaren van vroege

professionalisering

Harry Brinkman

Toen in de jaren '60 van de vorige eeuw het aantal studenten snel

begon te groeien, werd steeds duidelijker dat er hervorming moest

plaatsvinden in de Nederlandse universiteiten. Zij waren overeen-

komstig i9'-eeuwse Duitse traditie zwaar onder-georganiseerd. De

verantwoordelijkheid voor onderwijs en onderzoek berustte ex-

clusief bij de hoogleraren, die daarin individueel autonoom waren.

Faculteit noch universiteit had op dit gebied gezag. Professionali-

sering van het universitair onderwijs werd daardoor geblokkeerd.

Toen aan het einde van de jaren '60 de studenten zich daarbij niet

meer neerlegden en democratisering eisten, implodeerde de pro-

fessorenuniversiteit en begon het hervormingsproces, dat sinds-

dien in Nederland ver gevorderd is. In de Faculteit der Letteren

van de VU vond die doorbraak ook plaats, vooral bij de afdeling

Nederlands, die toen enerzijds zeer traditioneel was ingericht en

anderzijds, dankzij de toestroom van atheneumabituriƫnten, veel

meer studenten kreeg dan voorheen.

Als onderwijs een programma heeft dat zich over een aantal jaren

uitstrekt en afgesloten wordt met een examen en eventueel een

graad, als het bovendien aan relatief grote aantallen studenten

gegeven moet worden, en als er een verscheidenheid van docen-

ten, hulpmiddelen en infrastructuur voor nodig is, vergt onderwijs

organisatie, zoals vanouds in scholen toegepast. In de Duitse

universiteitstraditie, in tegenstelling tot de Angelsaksische, was de

schooltraditie verlaten, omdat de individuele vrijheid en autonomie

van de hoogleraren vooropgesteld waren. Dat was ter wille van

de vrijheid van de wetenschap en de bescherming ervan tegen de

autoritaire staat die de hoogleraren in dienst had, want de middel-

eeuwse universiteiten waren in de tijd van de Verlichting genatio-

naliseerd tot onderdelen van de staatsdienst.

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van zaterdag 1 januari 2005

Publicaties VU-geschiedenis | 74 Pagina's

Voor bepaalde tijd. Lustrumboekje Faculteit der Letteren 2005 - pagina 27

Bekijk de hele uitgave van zaterdag 1 januari 2005

Publicaties VU-geschiedenis | 74 Pagina's