Een hoeksteen in het verzuild bestel. De Vrije Universiteit 1880-2005. - pagina 256
De Vrije Universiteit 1880-2005
de biologie. Dat werd ook van hem verwacht. Lever en V an de Fliert hadden in hun
Utrechtse studententijd als leden van SSR dikwijls van gedachten gewisseld over de mo
gelijkheden van een christelijke wetenschap, en Lever had dan ook sterk aangedrongen
op de komst van zijn vroegere gesprekspartner. "•+ De hele faculteit beschouwde geologie
als een belangrijk vak, juist met het oog op de grondslag, '^s Dan was er extra behoefte aan
een man die aan de principiële vragen al het nodige denkwerk had besteed.
Van de Fliert heeft ruimere bekendheid verworven als vooraanstaand vuwoordvoer
der voor de natuurwetenschappen, toen de Vereniging in 1968 begon forumavonden te
organiseren over kernvraagstukken. Eén serie ging over het schriftgezag, onder de titel
'nieuwe inzichten in de theologie', met als sprekers de hoogleraren Berkouwer en Kui
tert, en de predikanten Kruyswijk en Hessels Mulder. Een tweede handelde over struc
tuur en rechtsvormen van de onderneming, toegelicht door Van Zuthem, Doets, Ver
dam en A. Troost. Het derde forum ten slotte besprak de vragen rondom schepping en
evolutie, onder leiding van Lever, Van de Fliert, Jonker, G.J. Sizoo en Van Nes."*^ De
belangstelling in het hele land was overweldigend, zij het minder voor het tweede onder
werp. Zowel in 1968 als in 1969 trokken de fora ongeveer tienduizend bezoekers. "'^ De
Gaay Fortman lichtte in zijn jaarrede het doel van deze campagne toe: 'informatie te ver
schaffen op terreinen, waarop duidelijk van nieuw gewonnen inzicht sprake is.''+* Meer
direct uitgedrukt: propaganda maken voor de Vrije Universiteit nieuwe stijl.
Van de Flierts gedachten over de evolutie bewogen zich langs dezelfde lijnen als die
van Lever: geen evolutionisme, wel evolutie.'^ Evolutionisme sluit als materialistische
leer de mogelijkheid van een door God geschapen wereld uit. Maar evolutie kunnen we
met onze eigen ogen zien. En als God dat laat zien, is Hij daarvan ook de oorsprong.
Evenals Lever was ook de uitgesproken pastoraal ingestelde Van de Fliert bereid geduld
te hebben met zijn toehoorders. Die kregen nu ineens heel snel te verwerken wat hem
zelf jaren had gekost. Maar het was noodzakelijk. We moesten leren inzien 'dat we ver uit
de buurt waren van de vrijheid waarin je als christen mag staan'.'5 Niemand hoefde zich
daarbij ook angstig te voelen, alsof de natuurwetenschap de bijbel aan de gelovigen wil
ontnemen. Niemand moet zich afvragen: wat blijft er dan nog over.? Het antwoord is
eenvoudig: alles blijft over. 'De natuurwetenschap kan de Heilige Schrift niet aan
tasten.' Ze kan alleen tijdgebonden, traditionele voorstellingen wegnemen.'5' Hoever hij
daarin voor zichzelf ging bleef ongezegd. Maar tot zijn dood bezocht hij elke zondag
nauwgezet beide diensten in de Nederlands gereformeerde kerk van Amstelveen. En hij
erkende ook, meer dan de meeste forumdeelnemers, dat de vraag van de verontruste ge
reformeerden: waar blijven we, een kern van waarheid bevatte.'5^
252 EEN HOEKSTEEN IN HET VERZUILD BESTEL
I
Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt
voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen,
vragen, informatie: contact.
Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing.
Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this
database. Terms of use.
Bekijk de hele uitgave van zaterdag 1 januari 2005
Publicaties VU-geschiedenis | 510 Pagina's
![Een hoeksteen in het verzuild bestel. De Vrije Universiteit 1880-2005. - pagina 256](https://geheugenvandevu.digibron.nl/images/generated/publicaties-vu-geschiedenis/een-hoeksteen-in-het-verzuild-bestel-de-vrije-universiteit-1880-2005/2005/01/01/1-thumbnail.jpg)
Bekijk de hele uitgave van zaterdag 1 januari 2005
Publicaties VU-geschiedenis | 510 Pagina's