GeheugenvandeVU cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van GeheugenvandeVU te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van GeheugenvandeVU.

Bekijk het origineel

Voor bepaalde tijd. Lustrumboekje Faculteit der Letteren 2005 - pagina 30

Bekijk het origineel

Voor bepaalde tijd. Lustrumboekje Faculteit der Letteren 2005 - pagina 30

2 minuten leestijd Arcering uitzetten

8"

j "

Om begrip te hebben voor de onvrede bij de studenten is het nog

van belang te weten dat het bij de taal- en letterkundige vakken

om geschiedenis van taal en literatuur ging, en dat er maar weinig

van de toen al beschikbare taal- en literatuurwetenschap in het

kandidaatsprogramma was opgenomen. Het Academisch Statuut

was verre van innovatief. Het belangrijkste innovatiemechanisme

in die tijd was de emeritering van een hoogleraar, zodat zijn opvol-

ger naar eigen autonomie, gewoonlijk omzichtig, op zijn gebied

kon moderniseren.

In de jaren '60 werden aan de hoogleraren wetenschappelijke me-

dewerkers toegevoegd, die delen van het onderwijsprogramma

voor hun rekening namen. Er waren meer studenten, en colleges

konden over de jaargangen worden opgesplitst. IMedewerkers

hadden echter geen medezeggenschap in het vaststellen van on-

derwijs- en studieprogramma's. Dat was en bleef een zaak van de

hoogleraren, ieder op eigen gebied en met eventuele afstemming

op basis van vrijwilligheid. Toen de studenten in opstand kwamen,

werden zij in de alfa- en gammafaculteiten dan ook vaak door me-

dewerkers gesteund.

Het was niet zo dat het traditionele systeem aan het eind van de

jaren ' 6 0 nog gerechtvaardigd kon worden en verdedigd werd.

Het was wet en traditie, volgens de combinatie van universitaire

en overheldslogica dat traditie en wet op zich een garantie voor

kwaliteit geven. Door de snelle schaalvergroting die plaatsvond,

verloor die traditie haar gezag, zoals ook de universitaire ambts-

dragers hun gezag verloren. Maar een wettelijk geregelde non-

organisatie kan zichzelf moeilijk reorganiseren. Als de wet uitgaat

van vrijwillige coƶrdinatie en zelfregulering zonder toezicht, zijn

collegiale hoogachting, non-lnterventie en mogelijk veto tegen

verandering het waarschijnlijke gevolg. Wettelijk hadden facultei-

ten ten opzichte van de leerstoelen en de universiteit ten opzichte

van de faculteiten ook geen inhoudelijke bevoegdheden. Dat zou

immers de vrijheid van wetenschap bedreigen. Er kon dus ook

geen beoordeling van functioneren en prestatie zijn. Kwaliteitszorg

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van zaterdag 1 januari 2005

Publicaties VU-geschiedenis | 74 Pagina's

Voor bepaalde tijd. Lustrumboekje Faculteit der Letteren 2005 - pagina 30

Bekijk de hele uitgave van zaterdag 1 januari 2005

Publicaties VU-geschiedenis | 74 Pagina's