Een handvol filosofen - pagina 367
Geschiedenis van de filosofiebeoefening aan de Vrije Universiteit in Amsterdam van 1880 tot 2012
4 Joodse en islamitische filosofie 363
den te studeren aan de Hebreeuwse Universiteit in Jeruzalem, met name bij dr. E.L.
Fackenheim, hoogleraar joodse filosofie. Tot 1988 ging hij elk jaar enkele maanden
aan de Hebreeuwse universiteit filosofie studeren, en ook aan het modernortho
doxe Shalom Hartman Institute. Gegrepen door de joodse filosofie deed hij voor
zijn proefschrift onderzoek naar het joodse denken van J.B. Soloveitchik (1903
1993), een LitouwsAmerikaanse orthodoxe rabbijn, Talmoedgeleerde en filosoof.
Voor een goede begeleiding was hij aangewezen op geleerden in Jeruzalem. Vanaf
1990 studeerde hij gedurende twee jaar bij dr. N. Rotenstreich en dr. A. Ravitsky,
beiden hoogleraar voor joodse filosofie aan de Hebreeuwse Universiteit. Terug in
Amsterdam promoveerde hij in 1994 aan de Vrije Universiteit bij prof.dr. A. van der
Heide, hoogleraar voor joodse studies in de Faculteit der Godgeleerdheid, op het
proefschrift/o5e^^ B. Soloveitchik's Concept ofJewish Thought.
Munk was existentieel geëngageerd met de joodse filosofie, maar opgegroeid
in een protestants gezin behield hij ook een kritische distantie. De joodse traditie
sprak hem aan en had aantrekkingskracht op hem. Wanneer een jood in navolging
van Abraham, Samuel en vele anderen in eerbied tot de Eeuwige zegt 'hinneni' (hier
ben ik), dan kon M unk dit woord beamen zoals hij wel meer elementen van de
joodse traditie kon aanvaarden. Engagement en distantie, op filosofische niveau tot
uitdrukking komend in kritische reflectie, maakten hem geschikt voor zijn benoe
ming in 2000 tot bijzonder hoogleraar voor moderne joodse filosofie.
Nog in hetzelfde jaar hield hij zijn inaugurele rede, getiteld 'War e Kant Jude ge-
wesen'. De discussie met Kant in de joodse filosofie. M et deze titel gaf Munk aan dat
de joodse filosofie in de moderne tijd in belangrijke mate werd gevormd door de
discussie met Immanuel Kant, en wel in die mate dat de joodse geleerde Isaac Breuer
naar aanleiding van zijn bestudering van Kants rechtsfilosofie zelfs opmerkte: 'Ware
Kant Jude gewesen' 'was Kant maar een jood geweest' en hadden de joden zijn
uiteenzetting over recht en wet maar intensief bestudeerd, dan zou de scheiding tus
sen orthodoxe en reformjoden in de Europese joodse gemeenschap zich niet heb
ben voorgedaan.'" In de negentiende en twintigste eeuw bewoog de joodse filosofie
zich meer in het spoor dat Kant had uitgezet dan in enige andere richting. En wan
neer joodse filosofen de relatie tussen kantiaans en joods denken omschreven, dan
grepen zij naar woorden als: een gemeenschappelijk Ethos, een innerlijke logische
samenhang, en een Herzensgemeinschaft. Vanwaar deze samenhang en dit gemeen
schappelijke Ethos} En waarin bestond dan de oppositie tegen Kant?
De keus voor het onderwerp van zijn oratie (de discussie van joodse filosofen met
Kant) werd volgens Munk bepaald door het antwoord op de zojuist gestelde vragen.
Daarnaast was de keus ingegeven door de overweging dat de discussie met Kant dui
delijk kon maken waar het in de joodse filosofie om ging en waarom dit vak voor de
universitaire studie van de wijsbegeerte van belang was.
Munk herinnerde eraan dat de academische studie van de joodse filosofie in de
eerste decennia van de negentiende eeuw buiten de universiteit was ontstaan. Het
was de beginperiode van de zogenoemde Wissenschaft desjudentums. Sinds die be
gintijd werd gediscussieerd over de vraag naar het joodse en het filosofische van
joodse filosofie. Die discussie concentreerde zich rond de volgende vragen. Is jood
se filosofie een filosofie van het jodendom? Is joodse filosofie een specifiek joodse
50 M unk, War e Kant Jude gewesen, p. i.
Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt
voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen,
vragen, informatie: contact.
Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing.
Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this
database. Terms of use.
Bekijk de hele uitgave van dinsdag 1 januari 2013
Publicaties VU-geschiedenis | 548 Pagina's
![Een handvol filosofen - pagina 367](https://geheugenvandevu.digibron.nl/images/generated/publicaties-vu-geschiedenis/een-handvol-filosofen/2013/01/01/1-thumbnail.jpg)
Bekijk de hele uitgave van dinsdag 1 januari 2013
Publicaties VU-geschiedenis | 548 Pagina's