Omstreden normalisering - pagina 53
Hoe de Vrije Univseriteit veranderde in de lange jaren zeventig
hanteert in navolging van bijvoorbeeld Bonhoeffer de methodische
regel van Hugo de Groot dat wetenschappers moeten werken 'etsi de-
us non daretur' (alsof er geen God is).* Met Van Peursen wordt, vol-
gens Wijsbegeerte der Wetsidee-hoogleraar Klaas Johan Popma, het
paard van Troje ingehaald.^^ VU-historicus Van Deursen kwalificeert
deze benoeming als het begin van het verval van de VU. Het lukt rector
magnificus De Gaay Fortman dan ook niet de benoeming in de Senaat
zonder slag of stoot door te zetten. Alle hoogleraren Wijsbegeerte zijn
tegen de benoeming van Van Peursen.*^ Volgens De Gaay Fortman
zien zijn tegenstanders in hem een dwaas en een antichrist.*^ De Gaay
Fortman weet de benoeming uiteindelijk toch geregeld te krijgen.
In het kielzog van de benoeming van Kees van Peursen worden vele
hoogleraren, stafmedewerkers en bestuurders dragers van het com-
plexe proces van normalisering. Ze maken normalisering tot inzet van
hun eigen wetenschappelijke handelen. Het proces van normalisering,
vaak oecumenisch gedreven, heeft veel weg van een ontdekkingsreis,
die VU-wetenschappers vaak in hun eentje lijken te maken. Zo wordt
de jonge psycholoog Pieter Drenth naar eigen zeggen in de jaren zestig
empiricus, mede op basis van zijn ervaringen in de Verenigde Staten.*'*
Hij vindt de studie aan de VU tegenvallen.
Een overmatige dosis Wijsbegeerte der Wetsidee en Geschiede-
nis van de wijsbegeerte (VoUenhoven) en Geschiedenis van de
psychologie (overigens wel uitstekend gegeven door A. Kuy-
pers), een eclectische melange Psychologie met een component
Duitse karakterkunde, Fenomenologie, (anti-)Psychoanalyse
en Gestalttheorie, waarin ook allerlei pedagogische, ethische en
theologische noties werden ingevoerd (Waterink), en een ori-
ëntatie op de praktijk van de psycholoog als een subjectieve, in-
tuïtieve Versteher. En alles volstrekt non-empirisch en anti-po-
sitivistisch.
Zijn aarzelingen om geloof en wetenschap inhoudelijk te verbinden
worden steeds sterker. Psychologie moet een empirisch vak worden,
opvoedingsdoelen zijn geen taak van de wetenschap.
Mijn eerste echte coming-out vond plaats op een avond in 1966,
belegd door een landelijk initiatief van progressieve gerefor-
meerden oijder de naam 'gemeentetoerusting', waarop ik het
standpunt naar voren bracht dat 'christelijke psychologie' niet
51
Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt
voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen,
vragen, informatie: contact.
Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing.
Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this
database. Terms of use.
Bekijk de hele uitgave van dinsdag 1 januari 2013
Publicaties VU-geschiedenis | 388 Pagina's
Bekijk de hele uitgave van dinsdag 1 januari 2013
Publicaties VU-geschiedenis | 388 Pagina's