Omstreden normalisering - pagina 231
Hoe de Vrije Univseriteit veranderde in de lange jaren zeventig
Bij Sociologie gaan vanaf 1973 alle eerstejaarsstudenten de inleiding
van Coulson en Riddell Approaching Sociology, a Critical Introduction
voor het propedeusetentamen bestuderen. Van Doorn en Lammers
betreuren het dat dit boekje 'jammer genoeg niet vrij is van goedkoop
marxisme'.'52 Literatuurlijsten krijgen een pluriform karakter, met
een prominente plaats voor literatuur over de methodestrijd. Leeron-
derzoeken over arbeidersbewustzijn en ideologie, over vormingswerk
in de vakbeweging, over opvattingen van vakbondsleden over stakin-
gen en stakingsrecht worden een vast onderdeel in het curriculum.
Onder leiding van staflid Jan Baars organiseren studenten in 1975 het
al genoemde internationale congres 'Theorie - Praxis' met sprekers als
Claus Offe en Alvin Gouldner. Bij Bedrijfssociologie, met Van Zuthem
als gereputeerde hoogleraar, zijn er voortdurend twisten en conflicten
over inhoud, zwaarte en vormgeving van de studierichting. In het
maatschappelijk debat over de toekomst van arbeidsorganisaties staat
Van Zuthem bekend om zijn radicale stellingnamen. Zo is voor hem
meebeslissen de essentie van democratie. Hij vindt de nieuwe wet op
de ondernemingsraden in dat perspectief te veel een compromis.''^
Nadat studenten voorstellen hebben gedaan voor vernieuwing van het
programma, komt hij met de reactie dat studenten 'nog niet rijp zijn
voor democratie'. Onder de noemer 'lekker eigen schuld', verwijzend
naar Van Zuthems reactie op het feit dat arbeiders de compromiswet
op de ondernemingsraden accepteerden, spelen studenten de bal kei-
hard terug. Bezetting op bezetting volgt. De verhoudingen worden er
niet beter op na een uit de hand gelopen experimenteel bedrijfsspel
waarin studenten arbeiders en werkgevers moesten spelen. Van
Zuthem categoriseerde op basis van waarneming van het spelverloop
studenten als voorlopers, meelopers e.d., hetgeen studenten tot grote
woede bracht. Ook stafleden zijn weinig gelukkig met een dergelijk ex-
periment. Kort daarna vertrekt Van Zuthem.'^^ Over zijn opvolging
breekt een langdurig conflict uit.
Bij Pedagogiek en andragologie drijft men begin jaren zeventig,
wellicht nog meer dan in andere sociaalwetenschappelijke disciplines,
mee op de golf van planned change en bewustwording. Het zijn de ja-
ren waarin het welzijnswerk spectaculair toeneemt. Niemand minder
dan Paolo Freire zegt in 1970 tijdens een lezing aan de VU dat agogi-
sche wetenschappers een rol kunnen spelen in de emancipatie van
marginale groepen: het komt erop aan mensen te laten inzien dat zij
zelf subject van hun handelen zijn.'" Marxistische pedagogen en an-
dragologen wiUen het welzijnswerk wetenschappelijk gaan schragen,
229
Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt
voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen,
vragen, informatie: contact.
Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing.
Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this
database. Terms of use.
Bekijk de hele uitgave van dinsdag 1 januari 2013
Publicaties VU-geschiedenis | 388 Pagina's
![Omstreden normalisering - pagina 231](https://geheugenvandevu.digibron.nl/images/generated/publicaties-vu-geschiedenis/omstreden-normalisering/2013/01/01/1-thumbnail.jpg)
Bekijk de hele uitgave van dinsdag 1 januari 2013
Publicaties VU-geschiedenis | 388 Pagina's