GeheugenvandeVU cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van GeheugenvandeVU te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van GeheugenvandeVU.

Bekijk het origineel

Een handvol filosofen - pagina 376

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Een handvol filosofen - pagina 376

Geschiedenis van de filosofiebeoefening aan de Vrije Universiteit in Amsterdam van 1880 tot 2012

2 minuten leestijd Arcering uitzetten

3/2 VI B Verdere uitbouw van de faculteit

bliceerde hij (met A. Reitsma) Kunst en

religie (2011), waarvan masterscripties

over esthetica de basis vormden. Be-

langwekkend was zijn in 2012 versche-

nen monografie De kunst van hemel

en aarde. Het spirituele bi] Kandmski,

Rothko, Warhol en Kiefer.

Gedurende zijn hoogleraarschap van

ruim vijf jaar heeft Stoker met zijn ba-

chelor- en mastercolleges het vak es-

thetica in de drie faculteiten zichtbaar

gemaakt. Onder zijn supervisie zijn en-

kele promovendi bezig met een proef-

schrift.'^*

In december 2011 hield Stoker zijn

afscheidscollege, getiteld Het schone en

het sublieme, de kunst van religieuze

kunst. Hij betoogde onder meer dat

schoonheid zowel in de theologie als in

de kunst een belangrijke waarde is, maar

dat zij te smal is om een verbinding tus-

sen deze twee te leggen. Wat valt onder

de categorie schoonheid?

Indien men het schone (op klassieke

W Stoker

wijze) aanduidt met maat, harmonie en

glans, dan rijst de vraag of een schilderij

dat iets afbeeldt dat niet schoon is (bijvoorbeeld de lijdende Christus) met schoon-

heid kan worden aangeduid. Het is veeleer kunst die schokt, en die Stoker aanduid-

de met het sublieme.'^ Subliem is niet alleen een esthetisch begrip, maar in verband

met de lijdende Christus ook een theologisch begrip. Als theologische categorie

drukt het sublieme ook uit dat God met de opstanding van Christus het lijden en de

dood te niet doet. Daarom noemde Stoker het kruis een voorbeeld van 'het sublieme

als ambivalentie van schrik en opluchting'.**

Ter gelegenheid van zijn afscheid boden collega's en promovendi Stoker een

bundel aan, onder redactie van E. Koster en H. Jansen, getiteld Echter dan wer-

kelijkheid? Filosoferen over verbeelding in kunst en religie. In het jaar van Stokers

afscheid werd de bijzondere leerstoel esthetica opgeheven. In de Faculteit der Wijs-

begeerte werd het argument gehoord dat het onderwijsaanbod te breed was en het

aantal studenten te gering om esthetica op te nemen in het reguliere onderwijspro-

gramma. Maar was een bijzondere leerstoel van oorsprong, dat wil zeggen sinds de

Wet op het hoger onderwijs van 1905 die deze leerstoel mogelijk maakte, niet be-

doeld om een buitencurriculair vak aan te bieden?*' Was het geen erezaak voor de

66 Stoker trad op als promotor van A P den Duik, Love Me till My Heart Stops Existentialist Engagement m

Contemporary American Literature (2012)

67 Stoker, Het schone en het sublieme, pp 13 14

6S Stoker, Het schone en het sublieme, p 15

69 Zie Donner, De vrijheid van het bijzonder wetenshappelijk onderwijs, p 214

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van dinsdag 1 januari 2013

Publicaties VU-geschiedenis | 548 Pagina's

Een handvol filosofen - pagina 376

Bekijk de hele uitgave van dinsdag 1 januari 2013

Publicaties VU-geschiedenis | 548 Pagina's