GeheugenvandeVU cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van GeheugenvandeVU te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van GeheugenvandeVU.

Bekijk het origineel

De beteekenis van de omwenteling van 1795 - pagina 41

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

De beteekenis van de omwenteling van 1795 - pagina 41

Rede uitgesproken op den 46sten Dies Natalis der Vrije Universiteit

2 minuten leestijd Arcering uitzetten

39 sche kerk een belijdende kerk werd en de Overheid, nauw aan haar verbonden, uitvoerster van het ongerepte Artikel 36. Prof. Huizinga heeft eens^ georeerd over ,,historische levensidealen'. 1, Welnu, hier hebben we met zoo'n historisch levensideaal te doen. Onder wie het dragen bevinden zich menschen, aan wier liefde voor de Gereformeerde belijdenis zoowel als voor het Nedcrjandsche volk niet te twijfelen valt, en die in den dienst van dat ideaal een volharding toonen, die bewondering afdwingt. Hoe jammer, dat zij een verloren zaak geldt! Welk een verspilling" van kracht! Immers, het is romantiek, nu nog meer dan in de dagen van het Bilderdijkiaansch Réveil, een terugkeer, zij het dan ook niet in allen deele, te begeeren van een toestand, die voorgoed tot het verleden behoort. Het Nationale en het Gerefor-. meerde dekken elkaar niet meer. In de dagen der oude Republiek kon dat nog geacht worden het geval te zijn, ofschoon niet dan ten / koste van vrijheidsbeperking, soms zelfs onderdrukking, voor een niet onaanzienlijk deel der bevolking. De Hervormde kerk kon toen nog wel als de Volkskerk beschouwd worden. Wie het j later nog deden, hebben niet zelden op haar Gereformeerd karakter minder den nadruk gelegd, om maar niet te doen uitkomen, hoe weinig zij inderdaad nog volkskerk was. Er zijn er wel geweest — misschien is hun ras nog niet geheel uitgestorven —- wier ijveren voor het herstel der bevoorrechte positie der Hervormde kerk volstrekt niet met liefde voor de Gereformeerde belijdenis gepaard ging, wien een slap decoctum van het DordtI sche Calvinisme al zwaar genoeg was, maar die wel, uit vrees voor Rome en de opkomende democratie, de heeren gaarne weer in de regentenbanken terug zouden zien. Zoo waren er wel in de dagen der Aprilbeweging in de kringen der zoogenaamde GrootProtestantsche partij. " _ Een vasthouden aan het samengaan van beide, het Nationale en het Gereformeerde, is evenwel ook nu nog geen zeldzaamheid, maar wie dit najagen, wie nog voor een gereformeerden staat ijveren, hebben het oog op de werkelijkheid verloren en voeden "zich met een fictie, waar het leven, soms op schrijnende wijze, mee spot. ~ Sinds geruimen tijd hebben de anti-revolutionnairen dit ingezien. Hun is ontelbare malen verweten, dat zij eigenlijk naar den toestand van vóór de revolutie •— ante revolutionem — terug wilden en daarom eigenlijk antc-revolutionuair moesten heeten; een bekend taalkundige heeft zelfs gemeend, dat dit de oudste

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van woensdag 20 oktober 1926

Rectorale redes | 46 Pagina's

De beteekenis van de omwenteling van 1795 - pagina 41

Bekijk de hele uitgave van woensdag 20 oktober 1926

Rectorale redes | 46 Pagina's