Vu cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Vu te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Vu.

Bekijk het origineel

Innerlijk beleven en kennen in de structuur der opvoeding - pagina 7

Bekijk het origineel

PDF Bekijken
+ Meer informatie
Print this document

Innerlijk beleven en kennen in de structuur der opvoeding - pagina 7

Rede ter gelegenheid van de 56e herdenking van de stichting der Vrije Universiteit

2 minuten leestijd

Hoogeerzame Heeren Directeuren onzer Vereeniging, Hoogachtbare Heeren Curatoren dezer Hoogeschool, Hooggeleerde Heeren Professoren, Zeergeleerde Dames en Heeren Doctoren in onderscheidene wetenschappen, Damtes en Heeren Studenten, en voorts gij allen, die gekomen zijt om deze plechtigheid met uwe tegenwoordigheid te vereeren, 2, e e r

Geachte

Toehoorders,

Naarmate de twintigste eeuw ouder wordt blijkt al meer duidelijk in breeden kring, dat de naïveteit eener mechanistische wereldverklaring in wezen oppervlakkigheid beteekent, en dat het mysterie van het leven door hen, die men naturalisten noemt, ook zelfs uit de verte niet wordt benaderd. ^) Het leven zelf, dat men in een vrij simpel complex van natuurwetmatigheden meende te kunnen beschrijven en misschien zelfs te kunnen verklaren, verzette zich tegen een degradatie, waarbij de mensch tot machine werd verklaard. 2) De jaren dezer eeuw doen ons al consequenter afrekening met het mechanisme zien, al is het dan ook waar dat het zich in een eigen — toch weer ideologisch — en dus aan de eigen praemissen contrair — stelsel van zoogenaamde wereldbeschouwing poogde te handhaven. De causalistische beschouwing is 't bewijs, dat óók de naturalist slechts leven kan van de idee, welke straks hem tot wetenschappelijke systematiseering brengt, ook al ontkent hij zelf den zin der idee en het heerschersrecht van beginselen. ^) Waar juist aan het leven zelf geweld werd aangedaan tijdens de periode van heerschappij van het mechanistisch naturalisme, behoeft het geen verbazing te wekken, dat er een reactie kwam, welke in het mysterie van het leven zelf uitgangspunt zoekt. Aanvankelijk werd — wellicht terecht — deze reactie ook in onzen kring met vreugde begroet * ) , vooral waar zij in psychologicis weer wilde terugkeeren tot de erkenning van het recht van het leven van den geest. Doch „de overwinning der ziel" beteekende niet, dat men zich gewend had tot de waarachtige kennis, die Hij, die de binnen-

\

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van dinsdag 20 oktober 1936

Rectorale redes | 64 Pagina's

Innerlijk beleven en kennen in de structuur der opvoeding - pagina 7

Bekijk de hele uitgave van dinsdag 20 oktober 1936

Rectorale redes | 64 Pagina's

PDF Bekijken