GeheugenvandeVU cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van GeheugenvandeVU te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van GeheugenvandeVU.

Bekijk het origineel

VRAGENBUS.

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

VRAGENBUS.

4 minuten leestijd Arcering uitzetten

Men vraagt ons naar de bewoordingen van den zegengroet aan het begin van onze.-godsdienstoefeningen. We hebben die vraag reeds eenmaal in , ', De Reformatie" behandeld (Ie faalPg. no. 4). Kort - wieergegeven luidde ons antwoord toien:1) de liturgie kent geen officiëelen zegengroet, zoodat hier vr^eid bestaat en te - eerbiedigen is; 2) persoonlifk gevoelen we 'er het meest voor (we zeggen dit, omdat naar ons eigen oordeel m. n. wordt gevraagd) zoo votum als 'zegengroet letterlijk aan de Schrift te ontleenen, dan is 'men altijd verantwoord; 3J in den zegengroet, gel^fc die te vinden is aan het begin van de brievan van Paulus, is met God den Vader bedoeld de Drieeenige God en wordt daa.mevens de Middelaa-r genoemd, door Wien het heil ons - toekomt.

Ons wordt gevraagd naar de behandeling van een droef zedenmisdrijf, dat in één onzer kerken heeft plaats 'gevonden. Natuurlijk gaan we niet bespreken do vraag, of de kerkeraad on de predikant de zaak naar den 'eisch hebben behartigd. Vooreerst, we zouden dat niet kunnen doen, omdat we over de be-dreven zonde geen andere gegevens hebben, dan ons in één brief Worden verëtrekt, dan het' ligt gansch' niet op onzen weg-Meent-, de brqeder, die ons den brief schreef, dat door den kerkeraad niet de rechte weg bewandeld is, dan staat hsm beroep open bjf de classis, hij kan beginnen de zaak bij' d.e keïkvisitatie ter spralce te' brengen.

De vraag bevat echter ook een tweetal meer algemeene elementen en daairop willen we wel ingaan. Hoe moet gehandeld woi? den met zonden, die in de gansche gemeente bekend .izijïi geworden?

Daarop wordt door-onze Kerkenordening in Art. 75 duidelijk geantwoord, wiaar het beet: „Van al zulke „zonden, die van haar nature wege openbaar, of door „verachting deii' kerkelijke vermaning in het openbaar „gekomen zijn, zal de verzoening '(wainneer men ge-„noegzamo teekenen van boetvaardigheid ziet) in zulken , , 'voi'm en" manier geschieden als tot stichting van „iedere Itok door den Kerkeraad bekwaam zal - geoor-„deeld worden. 'Of zij in bepaalde gevEÜlen openbaarlgk „geschieden zal, wordt, wanneer daarover in den Ker-„keraad verschil is, in Kefke-n, Waar maar één Dienaar , , is, met advies van twee genabuuirde - Kerken beoor-„deeld." Voorts is van belang het eerste lid van Art. iè: ..Zoo wie hardnekkiglijk de vermaning des Kerke-„raads verwerpt, en desgelijks Wie een openbaïe of „anderszins grove zonde gedaan heeft, zal van het „Avondmaal des Heeirien afgehouden worden".

Dan nog de vraag, hoe moet gehandeld, als bijl een tuchtzaak leden van een andere kerk betrokken zijn? Dan moet de kerkeraad, die begonnen is de tuchtzaak te behandelen, meedeeling va, n het geval doen aan den 'raad der Kerk, waar de andere broeders of zusters resso'rteeren, en de behandeling van deze vei? der aan dien anderen kerkeraad overlaten, waarbiji natuurlijk fove'i'leg niet is buitengesloten.

F. W. G.

De vraag wordt gedaan, of zich in de architectuur ook leen anti-Christelijke geest kan openbaren.

Zonder nu hier op bepaalde bouwwerken van hepaalde architekten in te gaan, moet daarop worden geantwoord, dat in de bouwkunst zich zoo. goed als in elke andere kunst ©en bepaalde gedachte kan openbaren. Het is bekend, dat bij - w-oningblokken soms; zóó is gebouwd, dat de menschen niot elk een eigen tuintje oï (plaatsje hebben, maar dat achter elke woning een ruimte is, slechts door eenig latwerk van die achter het naastbij'zijnde hhis gescheiden en dat de bedoeling is de menschen te leeren, dat ze zooveel mogelijli; met elkeen moeten samen leven, niet iedel* in een leigen hokje. Dlaaïnaast kan worden gesteld oen gansch ander Voorbeeld. Wereldbeh-eersch'ers als de Romeinsche keizers, hebben voorkeur gehad voor den boogvo'rm, den koepelvorm, die Weergave was van de alles heheerschende en neordrukkende macht. Daartegenover - staat de spitsboog als het ten hemel rijfeende. Zoo is er ook soiciali, stische bouwkunst. Natuurlijk zijn al, deze dingen altijd wat algemeen genomen d.w.z. niet elke koepal spreekt van wereldheheersc'hjng, niet elke s, pitsboog bedoelt den hemel té, zoeken. Maa; r dat zich in de architektuur een geest kan openbaren en dat dit ook ©en anti-Christelijke kan zijn, ist-aat vast. Te mesir waar in den nieuwen tijd zich in het algemeen het stPevfen openbaart, om in de (uitwendige) vormen (inwendige) gedachten uit fe drulcken (expressionisme). \ - '._

F. W. G

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 17 februari 1922

De Reformatie | 8 Pagina's

VRAGENBUS.

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 17 februari 1922

De Reformatie | 8 Pagina's