GeheugenvandeVU cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van GeheugenvandeVU te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van GeheugenvandeVU.

Bekijk het origineel

Rome en de moderne kunst

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Rome en de moderne kunst

5 minuten leestijd Arcering uitzetten

STEMMEN UIT ONZE KERKEN

De heer D. J. Oggel te Axel zendt ons onderstaand artikel met bijschrift van zijn hand.

Maar al te veel, zo schrijft mgr Constantini in de „Osservatore Romano", kloppen zekere dwalingen in naam van het modemisme of van de achting voor de mens en ook uit ordinair winstbejag op luidruchtige wijze aan de deuren der kerken. Elen bisschop schreef mij, dat men heden ten dage in Frankrijk zelfs spreekt van „Une querelle de l'art sacré (een gekrakeel om de kerkelijke kunst). Tijdschriften over gewijde kunst, uitgegeven door kloosterlingen, juichen de nieuwe richtlijnen toe. Het is bekend welk een rumoer er is ontstaan naar aanleiding van de beschilderingen van een kapel in Vence door Matisse. Ook Chagall zou van plan zijn een katholieke kerk te beschilderen. Picasso zou er over denken een communistische kapel te decoreren. Onlangs heeft G. Rouault Parijs in opwinding gebracht met zijn afgrijselijke kruisbeelden.

„Onlangs", zo schrijft mij een Franse schilder, „hebben wij een kerk bezocht, waarvan de voorgevel de indruk geeft van een casino en het interieur van een bioscoopzaal, met een sfeer VEin Jansenistische dorheid, die ons zeer heeft getroffen., God is niet meer dicht bij ons, maar verschrikkelijk ver af. Onze kinderen, die er binnen gingen, schrokken ervan en zij riepen uit: het is geen kerk, waar men kan bidden, maar waar men zich krom kan lachen "

„Sommige leden van de geestelijkheid, beneveld door de huidige kunstuiting, zien Christus nog slechts In de gestalte van de gegeselde, als een door de marte- , llngen misvormd wezen, als de ongelukkige, die onder zijn zending' is bezweken. Maar de Christus van de . Verrijzenis, het beeld van de Christelijke godsdienst, wordt stilzwijgend voorbijgegaan, en wanneer men dit beeld voor hen oproept, doen zij alsof zij zich generen en gaan liever aan dit onderwerp voorbij".

Eten Duitse schilder schreef mij, dat er geen kerkelijke of profane kunst is, maar alleen maar kunst; een andere schilder durft zeggen, dat het niet aan de kerk toekomt te oordelen over kunstaangelegenheden, doch alleen aan de kunstenaars

Wij bevinden ons volop in het Babel van de kunst. Daarom hebben godsdienstige personen en hoogstaande kunstenaars aan de H. Stoel verzocht tussenbeide te komen, teneinde het offensief der kunst tegen de katholieke cultuur te bedwingen.

De ketterij van de achtste eeuw en die van het protestantisme hebben de verering van de beelden der heiligen bestreden. Thans wordt de verering niet verboden, maar men deformeert en degradeert deze verering door de beelden en voorstellingen zelf weerzinwekkend te maken. Van een negatief aspect is men gekomen tot een positieve schending.

In het tijdschrift „Arte Christiana" van 11 December 1951 schreef een gezaghebbend geleerde:

„De verminkingen van de afbeeldingen van Christus en van de H. Maagd maken deze werken werkelijk tot geschilderde godslasteringen, die door een index verboden zouden moeten worden. In onze dagen van verwarring en van innerlijke ketterij is alleen het beroep op Rome mogelijk. En het is dringend, opdat het kwaad eerst nog niet dieper inwortelt. De lammeren der kudde smeken om bescherming".

Uit bijgaand stuk uit het roomse dagblad „De Stem" blijkt duidelijk welke moeilijkheden de roomse kerk krijgt met haar beeldendienst, in verband met de moderne opvattingen die zich in de kunst baanbreken.De nieuwe richtlijnen die tegenwoordig opgang maken en ook in de roomse kerkelijke kunst doorwerken, gaven aanleiding voor het H. Officie om hiervoor richtlijnen te geven,

Mgr Constantini noemt de moderne opvattingen „dwa- , llngen", doch vergeet dat de grootste dwaling de beeldendienst zelf is.

Doch de beeldendienst wil men met alle macht behouden. Hierop wijst wel de uitdrukking in het stuk in „De Stem": „de ketterij van de achtste eeuw en die van het protestantisme hebben de verering van de beelden der heiligen bestreden. Thans wordt de verering niet verboden, maar men deformeert en degradeert deze verering door de beelden en voorstellingen zelf weerzinwekkend te maken. Van een negatief aspect is men gekomen tot een positieve schending." Na gewezen te hebben op het feit, dat de afbeeldingen van Christus en van de H. Maagd tegenwoordig veelal geschilderde godslasteringen zijn, volgt de tirade: de lammeren der kudde smeken om bescherming.

Inderdaad is bij Rome het vraagstuk der kerkelijke kunst veel urgenter dan bij de kerken der Reformatie. Ook wij zullen veelal de moderne uitingen der „zogenaamde" kunst veroordelen en de ontwikkeling daarvan betreuren.

Doch het in-droevige is dat Rome spreekt van godslastering en ontheiliging alleen inzake deze ontwikkeling der kunst, en niet ziet of vpil zien dat de grootste godslastering en ontheiliging schuilt in de verderfelijke aanvaarding van de beeldendienst. Als het maar door deze ontwilikeling inzag dat de grondfout zit in de eigen onschriftuurlijke beeldendienst, zou dit haar op de goede weg brengen.

Als het mèt ons kon onderschrijven vraag en antwoord 98 H.C.: „Maar zou men de beelden in de kerken als boeken der leken niet mogen dulden? Neen, want wij moeten niet wijzer zijn dan God, dewelke zijn Christenen niet door stomme beelden, maar door de levende verkondiging Zijns Woords wil onderwezen hebben", zou Gods Naam meer eer ontvangen.

Mogen we ons steeds bewust zijn welke zegeningen God ons geeft en ons benaarstigen om in trouw aan Zijn'.ïWoord onze weggn, te richten, .

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van zaterdag 16 augustus 1952

De Reformatie | 4 Pagina's

Rome en de moderne kunst

Bekijk de hele uitgave van zaterdag 16 augustus 1952

De Reformatie | 4 Pagina's