GeheugenvandeVU cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van GeheugenvandeVU te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van GeheugenvandeVU.

Bekijk het origineel

Revue 1995 - pagina 78

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Revue 1995 - pagina 78

2 minuten leestijd Arcering uitzetten

. dcuiteu Geneeskunde

los met een enthousiast verhaal over

(Heel snel)

studenten, blokonderwijs en vaardighe-

Wat-is-er-veranderd-in-het-medlsch-onder-

den op het gebied van lichamelijk

wijs?

onderzoek. Zelfs zo, dat er nauwelijks een vraag tussen te krijgen is.

'Aanvankelijk, voordat ik onderwijscoördinator w e r d , was ik voorzitter van

Hoe bent u eigenlijk

zo in Inet

onderwijs...?

de commissie die een voorstel voor een nieuw medisch curriculum moest geven. Dat was voor de twee-fasen-wet

VS/U academisch z i e k e n h u i s

'Ik wist toen ik afstudeerde één ding

die eind jaren zeventig al werd voor-

zeker: alles best, maar ik ga niet in het

bereid. De grote knelpunten in het

onderwijs! Dat leek me niks. Ik wilde

medisch onderwijs waren dat er te veel

liever wetenschappelijk onderzoek doen, of me met de Lustrum van de faculteit

organisatie van de

Op 27 oktober 1 995 w o r d t het negen-

vakgroep bemoeien.

de lustrum van de faculteit gevierd.

Maar ik gaf veel

Stuur voor informatie over het dag- en

colleges en practica

a v o n d p r o g r a m m a uw naam en adres

aan eerste-, tweede-

naar De Lustrumcommissie

en derdejaars stu-

Geneeskunde, A n t w o o r d n u m m e r 2 9 4 1 ,

denten, dat hoorde

1000 SN A m s t e r d a m .

bij mijn taak. Vervolgens werd ik door allerlei

Het w e e r b a r s t i g e o n d e r w i j s in d e

omstandigheden lid

geneesl<unde

van het vakgroep-

Onderwijscoördinator d r j a n Heijlman

bestuur en later

neemt afscheid van de medische facul-

vertegenwoordiger

teit. 'Het opleiden van artsen is nogal

van de wetenschap-

i n g e w i k k e l d . Er is ook voor geen enke-

pelijke staf in de

le discipline zoveel tijdschriften en con-

faculteitsraad en

gressen als voor medisch onderwijs.'

moest ik me eigen-

Aldus d r j . Heijlman, onderwijscoördi-

lijk voornamelijk

nator van de medische faculteit vorig

bezig houden met

jaar in Synaps. Aan deze klaarblijkelijke

onderwijs. Na ver-

worsteling k w a m per 1 september

loop van tijd ben ik

jongstleden een einde, want Jan Heijlman

dat allemaal heel

gaat met de VUT. Heijlman (63) studeer-

leuk gaan v i n d e n .

de chemie aan de Vrije Universiteit en

Dus toen ik in 1 978

was vanaf 1962 wetenschappelijk

onderwijscoördina-

(hoofd-)medewerker van de vakgroep

tor kon w o r d e n ,

Medische Chemie van de faculteit

heb ik dat gedaan.'

Geneeskunde. In 1 978 volgde daar zijn aanstelling als onderwijscoördinator. Het was volgens Heijlman 'een mooie, veelbewogen tijd'. De vraag wat hij in die periode zoal meemaakte is nog nauwelijks gesteld of Heijlman brandt

24

vrije

dr Jan Heijlman

Universiteit

amsterdam

Revue

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van zondag 1 januari 1995

Revue | 104 Pagina's

Revue 1995 - pagina 78

Bekijk de hele uitgave van zondag 1 januari 1995

Revue | 104 Pagina's