GeheugenvandeVU cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van GeheugenvandeVU te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van GeheugenvandeVU.

Bekijk het origineel

Revue 1997 - pagina 30

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Revue 1997 - pagina 30

3 minuten leestijd Arcering uitzetten

wacht. Voor de workshop Zelfstandig studeren bestaat inmiddels grote belangstelling.

nieuwe plannen voor, in de andere liet vakdidacticus klassieke talen Caroline Fisser de literaire doorwerking van het Electra-gegeven zien - de vraag hoe Electra met een moreel dilemma omgaat - en zij demonstreerde de mogelijkheid tot behandeling in de klas van de Electra-literatuur. 's Middags konden de cursisten, zo'n 140 leraren en leraressen, deelnemen aan een negental workshops. Al met al een geslaagd initiatief. De invoering van de Tweede Fase en het nieuwe vak Klassieke Culturele Vorming (KCV) brengen voor de classici veel veranderingen. Niet alleen nieuwe werkvormen, vaardigheden en vormen van toetsing dienen zich aan, maar ook nieuwe inhoud van de vakken. Gymnasiasten moeten namelijk het vak KCV volgen in plaats van het eveneens nog te ontwikkelen vak Cultureel Kunstzinnige Vorming I. Om de classici op hun nieuwe taken voor te bereiden, heeft Caroline Fisser - als vakdidactica klassieke talen verbonden aan het IDO/VU - samen met kunsthistoricus

28

Paul van den Akker nascholing ontwikkeld. In een periode van driejaar worden per jaar twee dagen gewijd aan KCV en Tweede Fase. Universitaire docenten van verschillende disciplines bespreken stromingen in de literatuur, beeldende kunst en architectuur, die onder invloed stonden van de klassieken. Daarnaast kunnen docenten deelnemen aan workshops, waarin nieuwe vaardigheden worden geoefend en besproken. In november heeft inmiddels de eerste nascholingsdag plaatsgevonden. Meer dan 180 classici luisterden 's ochtends naar de lezingen van Paul van den Akker en Irmgard van Koningsbruggen (beiden verbonden aan de VU) en de vertaler Herman van Altena; 's middags waren er workshops over studiewijzers, het leesdossier, leerlingen laten kijken naar kunst, vergelijking van tragedievertalingen en het gebruiken van vertalingen als toetsing. Op de tweede dag, 21 maart 1997, zal Rome centraal staan, onder meer in de lezing van Hans Oranje over het Orestes-thema. Er worden minstens 1 70 classici ver-

vrije Universiteit

amsterdam

Nascholing Klassieke Talen bloeit Ongeveer acht jaar geleden werd het Centraal Examen (CE) Latijn en Grieks vernieuwd en liep de VU voorop in de nascholing van classici met het organiseren van de zogenaamde Receptiedagen. Op deze dagen werd vakinhoudelijk en vakdidactisch ingegaan op het Nachleben van de kernauteurs van het CE. Hoogtepunt is steeds de live uitvoering van muziek geïnspireerd op klassieke thema's. September vorig jaar vond Receptiedag VIII plaats. Hans Oranje en Ceg. de Groot hielden lezingen over de receptie van Antigone. Ad Zuiderent (op het laatste moment ingevallen voor de zieke Hella Haasse),Jan den Boeft en Caroline Fisser gaven een toelichting op de receptie van Livius. Marcel Worms en llona Stokvis voerden liederen uit van Respighi en Britten over Lucretia. Ruim honderd aanwezige classici konden ervan genieten. De lezingen zijn uitgegeven in de serie Receptie van de l<lassiel<en. Informatie: Caroline Fisser, tel. (020) 679 7318. Schol ierenlezingen Caroline Fisser organiseert jaarlijks lezingen voor leerlingen van de bovenbouw en de kerndocenten Latijn en Grieks. Meer dan tweehonderd leerlingen Latijn en circa negentig leerlingen Grieks kwamen op 10 februari vanuit het hele land naar de VU om te luisteren naar lezingen van Jan den Boeft, Caroline Fisser en Hans Oranje. Ook de Alma Tademamiddag die in het Van Gogh Museum werd gehouden voor classici trok zeer veel publiek. Er werd een lesbrief ontwikkeld en veel leerlingen bewonderden de werken van de Engels-Friese schilder die sommige meisjes van zestien zelfs mooier vonden dan de werken van Rembrandt.

Revue

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van woensdag 1 januari 1997

Revue | 104 Pagina's

Revue 1997 - pagina 30

Bekijk de hele uitgave van woensdag 1 januari 1997

Revue | 104 Pagina's