GeheugenvandeVU cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van GeheugenvandeVU te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van GeheugenvandeVU.

Bekijk het origineel

Studentenalmanak 1917 - pagina 107

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Studentenalmanak 1917 - pagina 107

2 minuten leestijd Arcering uitzetten

FARRAGO 93

im Palladiosti würde ich ihm bauen: darin stehen zehn Statuen.

Unter neun der Statuen meine ich, wie die Zahl der Musen,

so die seiner Symphonien: Klio sei die heroische, Thalia

die vierte, Euterpe die Pastorale, er selbst der göttliche

Musaget«.

Wat we bedoelen met dit grootsch geheel van Beet-

hoven's Symphonieën springt duidelijk in 't oog, als we ze

vergelijken met die van zijn voorganger Haydn. Diens sym-

phonieën vormen wel ieder op zich zelve één geheel, maar

wat is haar inhoud en bedoeling? Vroolijk en blijmoedig

huppelen zij daarheen; allen zeggen hetzelfde, al is het in

verschillende vorm. Ze werken nog geen diepere gedachten

uit, de bedoeling is niet ideëel genoeg: 't is meer een spel

der tonen. Wie zou kunnen zeggen, dat hij Haydn niet kent,

als hij een paar dozijn van zijn symphonieën moest inissen?

Als een openbaring liggen daarentegen Beethoven's sym-

phonieën voor ons, als een ontvouwing van zijn wezen. Zijn

derde, de ^Eroica« is beslissend voor zijn verder leven.

»So pocht das Schicksal an die Pforte« heet het in het

begin van de vijfde. Hij voelt het noodlot als een ver-

scheurend dier hem besluipen: »Ich will das Schicksal in

den Rachen greifen« roept hij het tartend tegen. En het

glorieuze einde van den strijd bezingt hij triomfantelijk in

zijn Vreugdelied. Dan is het einde gekomen en de strijd

volstreden: »Laszt uns das Lied des unsterblichen Schillers

singen!«

* *

*

Er ligt een gevaar in te spreken over den inhoud

van een toonstuk. Woorden doen hier soms meer kwaad

dan goed. De kans bestaat immers — en menigeen laat

zich ertoe verlokken — dat men geheel willekeurig ge-

dachten in het werk van den componist »hinein interpretirt«,

die oorspronkelijk allerminst er in lagen. Vooral in den

tegenwoordigen tijd is er maar al te zeer een streven, door

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van maandag 1 januari 1917

Studentenalmanak | 174 Pagina's

Studentenalmanak 1917 - pagina 107

Bekijk de hele uitgave van maandag 1 januari 1917

Studentenalmanak | 174 Pagina's