GeheugenvandeVU cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van GeheugenvandeVU te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van GeheugenvandeVU.

Bekijk het origineel

Studentenalmanak 1925 - pagina 125

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Studentenalmanak 1925 - pagina 125

2 minuten leestijd Arcering uitzetten

KUNST EN KUNSTPROSTITUTIE 113

abhanden gekommen", en weten we niet van tijd en plaats,

maar grijpt ons alleen de eeuwigheid aan in het heden.

Daarom houdt in de kunst het smartgeween op en klinkt

de zoete, verre stem der stille zaligheid ons in haar tegen

als van heel nabij. Daarom kan elk kunstenaar een Chris-

ten zijn. En wordt zoo het probleem Christendom en kunst

voor ons van gansch andere zijde belicht.

De eene kant van de kunst is haar universeele waarde.

Van alle tijden is ze en tot in alle tijden blijft ze, W e zien

in de heele wereldhistorie, dat een tijd zonder kunst er

ook een zonder diepgang, zonder zielsbehoeften is. Zeker,

nog eens het probleem van Christendom en Kunst, 't is

waar, ,,corruptio optimi pessima", maar de kern is hier

toch 't „optimum" en de corruptio is niet aan de zaak

inhaerent.

De ziel van den sterveling wordt iederen dag weer ge-

wend en gejaagd door dezen wereld-oorlog naar de veilige

schuilplaatsen der stille overgave.

En de ware kunst is het, die als een zonnestraal in een

ziekenvertrek ons die rust doet smaken. Dit is de univer-

seele beteekenis ervan, dat alle harten, die niet door den

levenswinter verijsd zijn, dat alle gemoederen, die nog

branden kunnen van heet verlangen naar de voorhoven

der ontijdelijke zaligheid, in de kunst elkaar omhelzen in

eindelijken broederkus.

Dit is de altijddurende waarde van de kunst, dat juist

in haar de gebrokenheid even wordt vergeten en in de

ellende de verlossing wordt gezien, waardoor bij den

kunstzinnigen mensch, bij d e arme en verlaten ziel, die

maar wacht op de warmte van Gods zonnehart, de dank-

baarheid als een bloem hoogbloeit.

Daarom zeide ik, dat voorwaarde voor de kunst de gra-

dueele openbaring is, die de Bijbel ons nog toont in de

Godsgemeenschap, waar de moede sterveling zich laaft

aan frissche bronnen, die springen tot in het eeuwige leven.

Daarom dorst nu de ziel nog naar het onvergankelijke,

vraagt in den tijd de lessching der eeuwigheid reeds. En,

van alle zijden tracht dan de kunst de idee te benaderen.

8

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van donderdag 1 januari 1925

Studentenalmanak | 176 Pagina's

Studentenalmanak 1925 - pagina 125

Bekijk de hele uitgave van donderdag 1 januari 1925

Studentenalmanak | 176 Pagina's