Studentenalmanak 1925 - pagina 129
KUNST EN KUNSTPROSTITUTIE 117
Hij is een zelfvergeten mensch, die zich overgeeft, aan
wat in hem daalt buiten zijn toedoen. Hij is in het oogenblik
der inspiratie passief en niet handelend.
Dit is het getuigenis der waarachtige kunstenaars van
alle eeuwen.
Goethe, de groote, noemt de inspiratie ,,dem Dämoni-
schen verwandt, das übermächtig mit dem Produzieren-
den tut, was Ihm beliebe." ,,In solchen Fällen", zegt hij,
,,ist der mensch oftmals als Werkzeug einer höheren Welt-
regierung zu betrachten" en Grillparzer zingt:
,,Du nennst mich Dichter, ich bin es nicht!
Ein andrer sitzt, ich fühl's, und schreibt mein Leben,"
En ZOO is 't met lederen kunstenaar.
Zoodra een werk ,,kunstig" wordt is de wezenlijke
artisticiteit daaraan vreemd.
Men moge dit standpunt exclusivistisch noemen, het is,
naar het mij voorkomt, het eenig juiste.
Want ware dat niet zoo, dan kon ieder met de. preten-
tie optreden kunstenaar te zijn, Zooals helaas in onze
dagen 80 van de 100 z,g, kunstenaars óf vormelijke repro-
ducenten, of ,,oorspronkelijke" zelfzoekers zijn.
Daarom vindt de kunstenaars-waardeering tegenwoordig
maar al te vaak alleen haar criterium in wat dan voor
,,kunst" doorgaat en meent ieder tot oordeelen in staat te
zijn die met zeker dédain kan zeggen: ,,rart pour l'art is
mijn eenige, want juiste, maatstaf."
Een mensch mag wel alleen dan kunst geven als hij niet
meer zichzelf schenkt, maar zich voelt doorblazen met den
Geest des Eeuwigen, waarbij hij zelf ondergaat om de
dankbaarheid te doen verrijzen in het kunstwerk en z'n
beleving.
Techniek daarom, hoe zuiver en hoe kunstig ook, kan
nooit kunst geven. Dat velen meenen, dat techniek wel
moeder van kunst kan wezen, komt daar vandaan, dat ze
het wezen van den kunstenaar en diens inspiratie niet
zien. De theorie van het dubbel-ik lost hier niets op. Maar
Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt
voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen,
vragen, informatie: contact.
Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing.
Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this
database. Terms of use.
Bekijk de hele uitgave van donderdag 1 januari 1925
Studentenalmanak | 176 Pagina's
Bekijk de hele uitgave van donderdag 1 januari 1925
Studentenalmanak | 176 Pagina's