GeheugenvandeVU cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van GeheugenvandeVU te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van GeheugenvandeVU.

Bekijk het origineel

Studentenalmanak 1935 - pagina 125

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Studentenalmanak 1935 - pagina 125

2 minuten leestijd Arcering uitzetten

J O H A N N SEBASTIAN BACH 125

schilderkunst en toonkunst (muziek), mag men toch deze

drie niet scheiden. De band ertusschen mag niet verbroken

worden. Ik geloof dat muziek op zichzelf, z.g, absolute mu-

ziek, onbestaanbaar is. Ik weet wel dat de meeningen hier-

over sterk uiteenloopen.

Toen Beethoven zijn 9de symphonie gecomponeerd had,

zag Wagner hierin het bewijs van bovengenoemde meening.

Ook Wagner meende dat absolute muziek niet mogelijk

was.

Ook de hedendaagsche muziek levert m.i. vaak voor deze

stelling een bewijs. De „Symphonische Fantasie" van Kurt

Weil, (welk werk dit seizoen in 't Concertgebouw de we-

reldpremière beleefde), die hij, naar zijn eigen woorden,

componeerde, om eens een stuk absolute muziek te geven,

is dan ook een nietszeggend „maaksel", zonder eenigen in-

houd!

Voor de muziek is dan mogelijk een verbinding met de

dichtkunst of met de schilderkunst").

Van het eerste, het „dichterische" type, zijn bijv. Beet-

hoven en Wagner vertegenwoordigers. Hun muziek gaat op

en neer met het gevoel, is er de uitdrukking van. Duidelijk '

is dat bij de bovengenoemde 9de Symphonie van Beethoven,

Daar wordt het woord getrokken naar de muziek. Daar

worden woord en klank één!

Niet alzoo Bach, Evenals Schubert behoort hij tot het

„malerische" type. Daar hebben we de ,,Tonmalerei",

Met klanken wordt een beeld voorgeschilderd, een beeld

dat de componist ziet in zijn fantasie, en dat wij, op onze

beurt nu moeten gaan zien.

Want evenals de scheppende kunst, is de ontvangende

kunst „complex",

Hoorcn we bij de „Nachtwacht" van Rembrandt niet het

) Dat vele componisten ook gaven hadden op 't gebied van dicht-

of schilderkunst is bekend, In Bach's familie kwamen schilders voor.

Dat Bach ook dien kant uitgaat, al is het niet met palet en penseel,

blijkt uit 't volgende. Omgekeerd komt 't herhaaldelijk voor, dat compo-

nisten geïnspireerd werden door bijv. schilderkunst. Ik denk hier aan

de Rembrandtsymphonie van Dopper.

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van dinsdag 1 januari 1935

Studentenalmanak | 178 Pagina's

Studentenalmanak 1935 - pagina 125

Bekijk de hele uitgave van dinsdag 1 januari 1935

Studentenalmanak | 178 Pagina's