GeheugenvandeVU cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van GeheugenvandeVU te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van GeheugenvandeVU.

Bekijk het origineel

Vrije Universiteitsblad 1962 - pagina 20

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Vrije Universiteitsblad 1962 - pagina 20

2 minuten leestijd Arcering uitzetten

'Wanmer straks het „eigen" gebouw van de verpleegstersschool van de Vrije Universiteit klaar zal zijn, is dit schoolgebouio een „gewone" school voor Amstelveense kinderen. Nü krijgen de aanstaande verpleegsters hier haar lessen, haar theoretische opleiding.

DE VERPLEEGSTERSSCHOOL Het lag in mijn bedoeling een bezoek te brengen aan de Verpleegsterschool. Ik wilde dan in dit blad u mijn indrukken weergeven. Door allerlei omstandigheden en werkzaamheden moest dit door mij nog worden uitgesteld. Nu was Zuster J. C. Groneman, de directrice van de school, aanwezig op de laatste vergadering van vertegenwoordigsters. Omdat haar praatje, zoals Zuster Groneman dat noemde, zo interessant was, dacht ik u eerst hiervan een uittreksel te laten lezen. Het schoolgebouw is nog niet helemaal klaar, maar het verpleegstershuis is al keurig netjes. Zesendertig leerlingverpleegsters zijn op 2 oktober 1961 gestart met de lessen. Wat wordt er nu van de verpleegsters gevraagd? Werd het verplegen in een ziekenhuis vroeger beschouwd als een huiselijk bedrijf, in deze tijd kan dit beslist niet meer gezegd worden. De verpleegster moet tot steun kunnen zijn in vrijwel alle opzichten. Ze moet met het hart en ook met het verstand werken. In de opleiding wordt het organisatievermogen zo goed mogelijk ont4

wikkeld, opdat de verpleegster, wanneer zij het in haar werk erg druk heeft, juist door het, in zekere zin aangeleerde, goede inzicht met betrekking tot haar werkverdeling, tijd over heeft om bijvoorbeeld met de patiënt een praatje te maken. In schoolverband (per groep van ongeveer 18 leerlingen) wordt overdag lesgegeven. De meisjes hebben eerst een schooltijd van drie maanden en gaan daarna drie maanden in de praktijk, dan weer drie maanden les, weer gevolgd door drie maanden praktijk enz. De drie praktijkmaanden zijn verschillend. De éne keer in een gewoon ziekenhuis, de andere keer in een psychiatrische inrichting, de volgende keer in een revalidatieziekenhuis, enz. Het plan is de theorielessen te laten aansluiten op de praktijklessen. Ook gaan ze een tijdje met een sociaal wijkverpleegster mee de wijk in. De cursus wordt besloten met een kraamopleiding. Uit dit alles blijkt wel dat de opleiding aan het V.U. - ziekenhuis als verpleegster „allround" is.

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van maandag 1 januari 1962

VU-Blad | 193 Pagina's

Vrije Universiteitsblad 1962 - pagina 20

Bekijk de hele uitgave van maandag 1 januari 1962

VU-Blad | 193 Pagina's