GeheugenvandeVU cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van GeheugenvandeVU te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van GeheugenvandeVU.

Bekijk het origineel

Vrije Universiteitsblad 1968 - pagina 30

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Vrije Universiteitsblad 1968 - pagina 30

4 minuten leestijd Arcering uitzetten

dhist of wie ook. Maar nu de genees^««jif. Daarin kan toch wel in 't bijzonder het levensbeschouwelijk fundament tot uitdrukking komen. Laat ik een voorbeeld noemen uit de wereld van mijn vak. Dan zal men al naar zijn overtuiging een verschillend standpunt innemen terzake van hulpverlening aan een ongehuwde met sexuologische problematiek. Men zal ook de vrouw met een ongewenste zwangerschap, die meent dat zij het recht heeft die zwangerschap te doen beëindigen, op versc.iillende manieren benaderen. W e praten er even over door en we vinden voorbeelden uit de praktijk. Een gelovig echtpaar zal over de problemen die samenhangen met de geboorteregeling 't liefst met een christenarts praten; een moeder zal met de vragen, waarvoor haar vroegrijpe dochter haar stelt, het best naar een dokter die dezelfde levensovertuiging heeft als zijzelf, kunnen gaan. En dan de psychiatrie en de neurologie! Nietwaar? Tenslotte is men juist daarmee al sinds 1909 bezig aan de Vrije Universiteit. Prof. Janssens remt een beetje af. „Ja", zegt hij, „lange tijd hebben we geredeneerd: daar maak je 't mee dat de levensbeschouwing duidelijk meespreekt. Maar intussen is — hoe zal ik het zeggen — de „gewone" geneeskunde steeds meer om de hoek gaan kijken bij de psychiatrie. Men heeft er inzicht in gekregen, hoe een persoon reageert op een bepaald patroon van omstandigheden. Ik bedoel dit: de psychiatrie is steeds meer wetenschappelijk verantwoord gaan werken en hoe langer hoe minder intuïtief bezig, verigens blijft natuurlijk gelden dat op dit gebied de overtuiging van de hiater in de behandeling niet weg te denken is." W e vatten samen: prof. ,ens ziet bij de uitoefening van de geneeskunst verschil en ook een bed verschil tussen een christen-arts en een niet-chtistelijke arts, maar hij J t hierbij een gemakkelijk zwart-wit schema te hanteren. Prof. Janssens met deze conclusie akkoord. Inderdaad, zó ziet hij het. tten een volgend punt aan en de vraag wordt: n de dingen, waarover we hebben gesproken, ook in de opleiding naar j

. Janssens antwoordt bescheiden: „ W e zijn op weg hiervoor vormen te zoeken". Hij voegt er direct aan toe: „Deze vraag' leeft vooral ook bij de studenten. Zij willen graag dat de vraag naar wat een christen-arts is, nadrukkelijk aan de' orde gesteld wordt en dan niet alleen theoretisch, maar ook praktisch". „ N u zijn we", gaat prof. Janssens verder, „in het verleden deze fundamentele problematiek niet uit de weg gegaan. Er is een boekje verschenen van prof. dr. G. A. Lindeboom over medische ethiek; prof. dr. P. R. Michael heeft op een Vrije Universiteitsdag eens gesproken over het vraagstuk van de kunstmatige verlenging van de levensduur en van mijzelf is er een bundel opstellen van ethische aard op mijn vakgebied: overbevolking, kunstmatige inseminatie, geboorteregeling... Over sexuele en daarmee direct samenhangende problemen gesproken: ik stel met enige trots vast dat het de Vrije Universiteit is, die voor het eerst deze vraagstukken op universitair niveau aan de orde bracht!" Terug naar de studenten. N o g maar kortgeleden heeft het bestuur van de medische faculteitsvereniging aan de hoogleraren gevraagd of zij bereid waren mee te werken aan een teach-in over het onderwerp: arts en evangelie. Prof. Janssens vindt het fijn dat deze hele zaak, wat het betekent een christen-arts te zijn, niet alleen leeft in de vertrekken van de hoogleraren maar ook de studenten sterk bezighoudt. „Ik ben bijzonder trots o p onze studenten", verklaart hij, — en dan vraagt hij zich meteen af of dit niet een beetje te chauvinistisch klinkt. Mej. Van Riessen komt hem te hulp: „Dan willen anderen het wel voor u Foto: begin januari werd in het Academisch Ziekenhuis een wefgeschapen drieling geboren.

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van maandag 1 januari 1968

VU-Blad | 226 Pagina's

Vrije Universiteitsblad 1968 - pagina 30

Bekijk de hele uitgave van maandag 1 januari 1968

VU-Blad | 226 Pagina's