GeheugenvandeVU cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van GeheugenvandeVU te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van GeheugenvandeVU.

Bekijk het origineel

VU Magazine 1971 - pagina 179

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

VU Magazine 1971 - pagina 179

4 minuten leestijd Arcering uitzetten

De Surinaamse oppositiepartijen staan achter de regering. Minister Bakker is even kwaad als geschrokken van deze ongebruikelijke houding van de Koninkrijkspartner. Maar dr. Polanen roept: 'ik zal voor mijn land vechten'. Aan Het Parool verklaart hij; 'Als de Rijksluchtvaartdienst of de Nederlandse regering op 5 december toch nog "nee" zeggen, dan is er een zeer ernstig conflict ontstaan tussen de twee rijksdelen. U moet niet vergeten, dat ik dan ook op Schiphol sta, omdat ik die vlucht meemaak. '

Drie vlaggetjes op V iegtuigromp 'Dit pikken wij natuurlijk niet. Mijn regering zou volledig haar gezicht verliezen wanneer het zonder meer accepteert dat met het tripartite-verdrag wordt gespot.' Aldus verklaart de gevolmachtigd minister dr. J. D. V. Polanen in De Volkskrant van 25 november 1970, tien dagen voor de geplande feestelijke eerste vlucht van de SLM, wanneer blijkt dat de Rijksluchtvaartdienst volhardt in zijn voornemen om het toestel een startvergunning te weigeren. In de dagen daarna zal de Surinaamse bewindsman (voorheen tandarts te Paramaribo, getrouwd met een Fries-gereformeerde vrouw, persoonlijk bevriend met minister Bakker en sterk gehecht aan Nederland) zich nóg meer opwinden over de interpretatie die KLM en Rijksluchtvaartdienst aan het tripartite-verdrag geven, waarin staat dat de SLM geen voorafgaande vergunning nodig heeft voor ongeregelde vluchten binnen het Koninkrijk. Zelf heeft de kleine SLM slechts enkele Dakota's en Twinotters, vandaar dat een Boeing (met bemanning) gehuurd is van Transavia, een in Nederland gevestigde, met Amerikaans kapitaal werkende chartermaatschappij.

van de drie Koninkrijksdelen dreigt thans nadelig uit te pakken voor de KLM, die tot dusver uitsluitend het luchtverkeer onderhield tussen Nederland en Suriname,' is de indruk van Trouw (26/11/'70). En het blad meent ook: 'Het komt ons voor dat de kwestie KLMSLM ver uitrijst boven die van een concurrentie-geschil tussen twee luchtvaartmaatschappijen'. Boven het commentaar staat 'Koninkrijksconflict'. De volgende dag wordt melding gemaakt van 'grote beroering' in Suriname. Woedend over de hardnekkige weigering van de Rijksluchtvaartdienst om een startvergunning te geven, heeft de Surinaamse regering eensgezind besloten om als Nederland het lef heeft de Boeing op Schiphol aan de grond te houden, de Surinaamse luchtvaartdienst opdracht zal krijgen KLM-toestellen op de Surinaamse luchthaven Zanderij startvergunningen te weigeren. 'Wij hebben gelukkig ook nog een vliegveld,' verklaart dreigend premier Sedney.

Misprijzen In de Nederlandse pers wordt misprijzend geoordeeld over de Nederlandse houding in dit conflict. 'De argumenten die worden gebruikt om de SLM te dwarsbomen, zijn uitvluchten.' (Handels- en Transportkrant) 'De Nederlandse regering heeft de plicht (...) te verhinderen dat de luchtvaartdienst ten koste van duidelijke Surinaamse rechten een interpretatie aan het verdrag geeft, die neerkomt op het beschermen van de monopolie-positie van de KLM.' (De Volkskrant) 'In elk geval schijnt die maatregel de vrijheid van het luchtverkeer ernstig aan te tasten, een vrijheid die de KLM in de rest van de wereld hard nodig heeft.' (NRC/ Handelsblad) Het Suriname Comité in Nederland geeft een verklaring uit dat zij met verontwaardiging kennis genomen heeft van het feit dat dezelfde minister Bakker, die bereid bleek naar Zuid-Afrika te gaan voor uitbreiding van de KLM-vluchten naar dit

Spotprent uit het Utrechts Nieuwsblad

'Dat laatste mag niet,' zegt nu de Rijksluchtvaartdienst, 'er mogen alleen eigen toestellen worden gebruikt.' 'Er staat, dat dergelijke vluchten zoveel mogelijk moeten worden uitgevoerd met in het Koninkrijk ingeschreven luchtvaartuigen,' protesteren de Surinamers, 'en dat is het geval met de Boeing van Transavia.' Maar de Rijksluchtvaartdienst, duidelijk opkomend voor de belangen van de KLM, die geen concurrent wenst op de lijn Schiphol-Paramaribo, houdt voet bij stuk. 'Er zal géén startvergunning gegeven worden voor de Boeing van Transavia.'

Ergernis Pogingen van dr. Polanen om de inmiddels uit Zuid-Afrika teruggekeerde minister Bakker en staatssecretaris Keyzer te overtuigen dat de Rijksluchtvaartdienst fout ^il blijven vruchteloos. In Paramaribo Sroeit de ergernis. De veelvuldig beleden gelijkwaardigheid

21

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 1 januari 1971

VU-Magazine | 208 Pagina's

VU Magazine 1971 - pagina 179

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 1 januari 1971

VU-Magazine | 208 Pagina's